rita bundgaard foran finansministeriet

CFU- og HK Stat-formand Rita Bundgaard på vej ind til dagens forhandlinger i Finansministeriet bakket op af demonstranter med faner.

Slutspil: Hun har tandbørsten med og pakket det mest nødvendige i en lille kuffert. Når Rita Bundgaard og resten af CFU’s forhandlingsudvalg mandag klokken 10 går ind i Finansministeriet, er det for at lande en aftale med finansminister Nicolai Wammen (S).

Målet er at forhandle igennem og lande en ny aftale om løn og arbejdsvilkår for langt de fleste af de små 200.000 statsansatte. Ifølge tidsplanen skal det ske i løbet af ugens første dage, men der er tøj i kabinekufferten til flere dage, fortæller Rita Bundgaard.

- Vi er klar til at bruge den nødvendige tid og fortsætte, så længe det tager, for at nå den bedst mulige aftale for medlemmerne, siger hun.

Statsansatte ønsker mere fleksibilitet i arbejdslivet

I løbet af januar har forskellige arbejdsgrupper med folk fra Medarbejder- og Kompetencestyrelsen på den ene side og de faglige organisationer på den anden mødtes dagligt og indledt forhandlinger om alt fra de statsansattes pension til kompetenceudvikling og seniorordning. Men trods heftig aktivitet er der stadig mange uafklarede spørgsmål, som nu havner på bordet, når finansminister Nicolai Wammen og forhandlerne fra CFU sætter sig sammen. Det erfarer HK Statbladet.

Ved det indledende møde i december stod parterne et stykke fra hinanden, både i forhold til løn og andre vilkår. Mens finansministeren gerne vil tale om, at inflationen er på vej ned og dæmpe forventningerne, understregede Rita Bundgaard, at de statsansatte har oplevet et stort fald i reallønnen siden OK21 og derfor har brug for at få deres købekraft tilbage og følge med de store private lønstigninger.

- For CFU er det afgørende, at vi opnår et resultat, som er mærkbart og som tydeligt kan ses på de statsligt ansattes lønsedler, udtalte Rita Bundgaard.

En anden knast er fleksibilitet i arbejdet. Mange statsansatte har ønsket sig mere fritid, 4-dages arbejdsuge, frit valg eller en udbygning af den seniorordning, som parterne aftalte ved OK21. Men det harmonerer ikke nødvendigvis med arbejdsgivernes fokus på arbejdsudbud.

LÆS OGSÅ: Lars på 61 ønsker mere fleksibilitet

- Vi er optaget af, at vi ikke aftaler noget, som reducerer enten arbejdstiden eller arbejdsudbuddet. For der er mange, store og vanskelige opgaver, der skal løses i staten. De går ikke væk af, at arbejdstiden bliver mindre, sagde direktør i Medarbejder og Kompetencestyrelsen Christian Liebing i december til HK Statbladet.

LÆS OGSÅDirektøren taler ud

Håber på aftale uden ”Forligsen”

Hvis parterne ikke kan komme overens om en ny aftale, kan forhandlingerne ende i Forligsinstitutionen, som det skete i 2018. Men Rita Bundgaard forventer at lande en aftale uden mægling fra forligsmanden.

- Vi står et stykke fra hinanden, men jeg tror på, at vi kan lande en aftale. Det er altid vores udgangspunkt, og det er det også denne gang. Vi går ind i Finansministeriet for at lave en aftale, og fra CFU’s side er vi i hvert fald klar til at blive, til vi er færdige, siger hun.

CFU’s forhandlingsudvalg består af Rita Bundgaard formand for HK Stat, Lisbeth Lintz fra AC, Gordon Ørskov Madsen fra Danmarks Lærerforening, Jesper Korsgaard Hansen fra CS og Lydia Callesen fra 3F.

Sådan bliver OK24 forhandlet for de statsansatte

Fagforeningerne på statens område forhandler samlet i "Centralorganisationernes Fællesudvalg" (CFU).
Formand for CFU er Rita Claumarch Bundgaard, formand for Offentligt Ansattes Organisationers statslige forhandlingsområde (OAO-S) og formand for HK Stat
Næstformand i CFU er Lisbeth Lintz, formand for Akademikerne Gordon Ørskov Madsen,
Formand i LC og Danmarks Lærerforening Jesper Korsgaard Hansen,
Formand CO10 og formand for Centralforeningen for Stampersonel, CS Lydia Callesen, gruppeformand i 3F og næstformand for OAO-S.
Urafstemning for alle medlemmer
Hvis forhandlingerne slutter med en aftale, kommer den nye overenskomst til urafstemning, hvor alle medlemmer kan stemme ja eller nej til deres nye overenskomst.