din løn

Sådan er lønnen for butiksansatte

Din løn afhænger af, hvor du er ansat, om der er overenskomst, og hvad du og din arbejdsgiver i øvrigt har aftalt i din kontrakt. 

Arbejder du på lager eller kontor i handelsbranchen? Klik her

HK Handels butiksoverenskomster sikrer dig en mindsteløn. Her kan du få svar på dine spørgsmål om løn og se de aktuelle satser for bl.a. mindstelønnen, tillæg, fritvalgskonto mv. 

Butiksansatte i bager

Jeg vil gerne vide noget om:

Det er din overenskomst, der afgør, hvad minimallønnen er. Hvis din arbejdsplads ikke har en overenskomst, kan din arbejdsgiver i princippet betale dig to kroner i timen.
Nedenfor kan du se overenskomsterne for Dansk Erhverv Arbejdsgiver og DIO II.

Er du på en anden overenskomst

Find alle HK Handels overenskomster her. Er du i tvivl om, hvilken overenskomst du hører til, kan du se det på Mit HK. 

Hvis din arbejdsplads har overenskomst med Dansk Erhverv Arbejdsgiver eller DIO II er mindstelønnen:

Faglært 

1. maj 2025: 23.733 kr. om måneden/ 148,03 kr. i timen.

1. marts 2026: 24.294 kr. om måneden/ 151,52 kr. i timen.

1. marts 2027: 24.855 kr. om måneden/ 155,02 kr. i timen.

Ufaglært

1. maj 2025: 22.233 kr. om måneden/ 138,67 kr. i timen.

1. marts 2026: 22.794 kr. om måneden/ 142,17 kr. i timen.

1. marts 2027: 23.355 kr. om måneden/ 145,67 kr. i timen

Butiksmedhjælper

1. maj 2025: 22.983 kr. om måneden/ 143,35 kr. i timen.

1. marts 2026: 23.544 kr. om måneden/ 146,85 kr. i timen.

1. marts 2027: 24.105 kr. om måneden/ 150,35 kr. i timen.

OBS: Du skal dog huske, at mindstelønnen (minimallønnen) ikke er normallønnen. Det normale er, at der lægges personlige tillæg oven i mindstelønnen. Tjek lønstatistikken inden for sammenlignelige brancher her på Hk.dk.

Det er din overenskomst, der afgør hvad minimallønnen er. Hvis din arbejdsplads ikke har en overenskomst, kan din arbejdsgiver i princippet betale dig tyve kroner i timen. 

Mindsteløn på overenskomst med Dansk Erhverv Arbejdsgiver:

1. maj 2025: 12.658 kr. pr. måned/ 78,95 kr. i timen.
1. marts 2026: 12.987 kr. pr. måned/ 81,00 kr. i timen.
1. marts 2027: 13.308 kr. pr. måned/ 83,00 kr. i timen. 

Mindsteløn på overenskomst med DIO II:

1. maj 2025: 12.973 kr. pr. måned/ 80,90 kr. i timen.
1. marts 2026: 13.302 kr. pr. måned/ 82,95 kr. i timen.
1. marts 2027: 13.623 kr. pr. måned/ 84,95 kr. i timen. 

Du skal have løn som en på 18 år i hele den måned, du fylder 18 år.

Find alle HK Handels overenskomster her. Er du i tvivl om, hvilken overenskomst du hører til, kan du se det på Mit HK. 

Du er også velkommen til at spørge din tillidsrepræsentant eller din lokale HK-afdeling.

Ansatte over 18 år med et års anciennitet i butikken efter de er fyldt 18 år (dog ikke elever) får anciennitetstillæg. 

  • Arbejdsplads med overenskomst med DIO II: 3,65 kroner i timen.
  • Arbejdsplads med overenskomst med Dansk Erhverv Arbejdsgiver: 2,90 kroner i timen.

Er du på en anden overenskomst

 Find alle HK Handels overenskomster her. Er du i tvivl om, hvilken overenskomst du hører til, kan du se det på Mit HK. 

 

Du får et tillæg til din løn, hvis du arbejder på bestemte tidspunkter.

Hvis din arbejdsgiver har overenskomst med DIO II eller Dansk Erhverv Arbejdsgiver:

1. maj 2025

Hverdage kl. 18.00-23.00: 31,05 kr.

Hverdage kl. 23.00-06.00: 41,70 kr.

Lørdage kl. 15.00-24.00: 54,65 kr.

Søn- og helligdage: 60,85 kr.

1. marts 2026

Hverdage kl. 18.00-23.00: 32,15 kr.

Hverdage kl. 23.00-06.00: 43,15 kr.

Lørdage kl. 15.00-24.00: 56,55 kr.

Søn- og helligdage: 63,00 kr.

1. marts 2027

Hverdage kl. 18.00-23.00: 33,25 kr.

Hverdage kl. 23.00-06.00: 44,70 kr.

Lørdage kl. 15.00-24.00: 58,55 kr.

Søn- og helligdage: 65,20 kr.

Er du elev eller under 18 år, får du halve tillæg. Voksenelever får dog hele tillæg. Er du heltidsstuderende under 25 år med højest 15 arbejdstimer om ugen, får du også halve tillæg. Hvis du arbejder mere end 15 timer, skal du have hele tillæg for hele ugen.

Er du på en anden overenskomst

Find alle HK Handels overenskomster her. Er du i tvivl om, hvilken overenskomst du hører til, kan du se det på Mit HK. 

Din overenskomst sikrer dig ekstra betaling for overarbejde. Tjek den, og se de vejledende regler her:

  • Du får timeløn + 50 % tillæg for de første tre overarbejdstimer, du har på en hverdag.
  • Du får timeløn + 100 % tillæg fra fjerde overarbejdstime på en hverdag og alt overarbejde mellem 24.00 og 06.00 på hverdage (inklusiv lørdage).
  • Du får timeløn + 100 % tillæg for alle overarbejdstimer på søn- og helligdage.
  • Hvis du er elev, får du tillæg for overarbejde som alle andre. Vær opmærksom på, at der er forskellige regler for overarbejde, alt efter om du er over eller under 18. Se reglerne her.
  • Hovedreglen er, at overarbejde skal udbetales. Både chef og medarbejder skal være enige, hvis overarbejde i stedet skal afspadseres. Hvis du afspadserer overarbejde, men bliver syg, har du ret til ny afspadsering.
    Husk også, at du ikke både kan få forskudttidstillæg og overarbejdsbetaling for udført overarbejde.
  • Obs. Er du på funktionsløn, skal eventuelle overarbejdstimer over 37 timer være kompenseret i din løn. Læs mere om funktionsløn her.

Se mere om overarbejde

Det tillæg, der løfter din løn udover minimallønnen. Minimallønnen får du groft sagt for at møde på arbejde. Med dit personlige tillæg får du den normale og overenskomstmæssige løn, der skal afspejle jobbets indhold, dine kvalifikationer og uddannelse, din indsats, dygtighed, jobfleksibilitet og ansvar.
Mindst én gang årligt skal din leder tage initiativ til en samtale med dig om dine lønforhold, og du har altid selv ret til at bede om en samtale. Det giver dig mulighed for højere løn og din leder overblik over arbejdspladsens ressourcer.
Husk også at tage en samtale med din leder, hvis din situation ændrer sig. Får du fx nyt ansvar, nye opgaver eller vilkår, eller tager du mere uddannelse, er der grundlag for en ny forhandling af din løn.

På de fleste overenskomster, får du hver måned sat penge ind på din fritvalgskonto. Pengene er dine, men hvordan du kan bruge dem afhænger af, hvilken overenskomst, du er dækket af. Du kan for eksempel bruge opsparingen til ekstra pension, feriepenge, børneomsorgsdage eller seniorfrihed.

Sådan stiger din fritvalgskonto i overenskomstperioden 2023-2025: 

  • 1. marts 2026: 10%
  • 1. marts 2027: 11%

Hvordan får du udbetalt fra fritvalgskontoen?
De fleste overenskomster giver mulighed for at hæve fra kontoen i forbindelse med fridage, ferie og lignende to gange om året. Du skal give virksomheden besked senest den 10. i den måned, hvor udbetalingen skal ske. Hvert år i marts kan du vælge at overføre penge fra fritvalgskontoen til din pension, eller du kan konvertere en eller flere feriefridage til penge på din fritvalgskonto. 

Vil du vide mere? Du kan se, hvilke regler der gælder for dig ved at se din overenskomst på Mit HK. 

Vær opmærksom på, at mindstelønnen er netop mindstelønnen - og at det er normalt, at der lægges personlige tillæg oveni . Derfor er det vigtigt, du beder din chef om en lønforhandling, så du kan forhandle dig til en højere løn. Du har ret til en lønsamtale mindst en gang om året, når du arbejder et sted med overenskomst. 

Få gode råd til lønsamtalen 

Hent skema til lønsamtalen

Du og din chef kan aftale, at du skal på funktionsløn. En aftale om funktionsløn betyder, at du fremover får en fast betaling, hvor overarbejde og eventuelle andre ulemper er en del af lønnen. Får du funktionsløn, får du altså ikke ekstra betaling for overarbejde. Husk at tjekke, om funktionslønnen blot har resulteret i mere arbejde til mindre løn. Er det tilfældet kan du få HK HANDEL til at rejse en lønsag. Overvejer du at få eller bliver du tilbudt funktionsløn, er det en god idé at tale med din tillidsrepræsentant eller HK-afdeling først - ring til os på 7011 4545.

Læs mere om funktionsløn her

Er du butikselev og dækket af butiksoverenskomsten med Dansk Erhverv Arbejdsgiver eller DIO II, kan du se din elevløn herunder. 

Mindsteløn for elever

1. maj 2025:
1. år - 13.878 kr.
2. år - 15.373 kr.
3. år - 16.776 kr.

1. marts 2026:
1. år - 14.363 kr.
2. år - 15.911 kr.
3. år - 17.363 kr.

1. marts 2027:
1. år - 14.866 kr.
2. år - 16.468 kr.
3. år - 17.971 kr.

Tillægget for HH, studentereksamen, HF, højere teknisk eksamen samt EUX er på 1.045 kroner om måneden. 

Hvis din elevtid varer mindre end tre år, starter du ikke på første løntrin: 

  • Varer din uddannelse to år, starter du på andet løntrin.
  • Varer din uddannelse et år, starter du på tredje løntrin

Er du butiksmedhjælperelev eller voksenelev, det vil sige 25 år eller derover, når du begynder på din uddannelse, er reglerne anderledes, så kontakt din lokale HK-afdeling. Se mere om at være elev i handelsbranchen her.

Satserne stiger i 2025 med 4 pct. og i 2026 og 2027 med 3,5 pct.

1. maj 2025: 18.089 kr.
1. marts 2026: 18.722 kr.
1. marts 2027: 19.377 kr.