18. september 2015

Guldkants-Danmark siger velkommen til nye kolleger og naboer

Vi kender det godt her i Sydjylland: Det kan gøre ondt, når arbejdspladsen flyttes langt væk. Så vi vil tage rigtig godt imod eventuelle nye københavnske kolleger på det statslige område og vise dem vores skønne landsdel.

Når vi taler om flytning af statslige arbejdspladser, er det forbundet med mange følelser – både på den ene og den anden side af Storebælt.
I vores sydjyske landsdel føler vi os ramt, når man taler om os som Udkantsdanmark - og når man taler om det at bo i provinsen som Nørre Nederen.

Derfor blev jeg også ovenud glad forleden, da jeg var på en lørdagstur i vores skønne landsdel: Her kørte jeg gennem et lokalsamfund, der havde taget tingene bogstaveligt og fundet netop det ord, jeg har søgt efter i længere tid: De havde døbt deres samfund ”Guldkants-Danmark” og opfordrede med en opstilling og en lænestol folk til at slå sig ned der.

Sydjyske job er flyttet væk
For vi har jo så meget at byde ind med i vores landsdel. Vi ønsker ikke at være dem, der klynker hele tiden. Men vi vil altså gerne bemærkes for alt det guld, vi kan levere inden for natur, kultur, design og erhvervsliv.

De seneste mange år har det bare været meget svært for andre udefra at se guldet i Sydjylland. Tværtimod har sydjyder været nødt til at flytte væk for at bevare deres job.

Statslige arbejdspladser er flyttet fra Sønderborg til Viborg og fra Ribe til København – for bare at nævne nogle eksempler.

Det gør ondt, når man skal flytte med sit job
Nu ser det ud til, at strømmen vender. I hvert fald lægger regeringen op til at flytte statslige styrelser væk fra hovedstaden.

Forhåbentlig sker det ikke i form af hovsa-løsninger: Man skal ikke flytte statslige arbejdspladser fra København til provinsen bare for at flytte dem.

Sådan en flytning er barsk for de ansatte, som måske skal rykke familien op med rode for at flytte med. Det kan gøre ondt på en københavner, når arbejdspladsen flyttes til Jylland – lige så ondt som det gør på en sydjyde eller en vestjyde, som bliver tvangsflyttet til Nordjylland eller hovedstaden.

Hvis statslige arbejdspladser skal udflyttes, skal der være en mening med det – og en mening med, HVOR de skal flyttes hen.

Åbne arme og kagebord
Men HVIS det ender med, at Sydjylland bliver hjemsted for nye statslige arbejdspladser, lover jeg, at vi her i de sydligste jyske kommuner vil modtage ”udvandrerne” fra København med åbne arme og det store sønderjyske kagebord.

Nye arbejdspladser hjælper området til at leve – og de kan sammen med andre faktorer være med til at tiltrække og udvikle andre arbejdspladser, både private og offentlige.

Så også af den grund vil vi stå klar til at byde vores nye kolleger og naboer velkomne. Og vi skal nok hjælpe dem med at få øjnene op for guldet her i den sydlige del af hovedlandet.

Politik

Annette Godsvig Laursen

01 oktober 2015 17.51

Kære Ilse

Tak fordi, du tog dig tid til at stoppe op og reflektere over mit indlæg.

Det er dejligt i Guldkants Danmark og det skal vi være stolte af.

Når det gælder flytning af statslige arbejdspladser, er det svært uanset hvilken vej, man skal flyttes, for det er forbundet med mange følelser og afledte konsekvenser.

Ilse Due Jensen

27 september 2015 12.20

Du kom li`forbi "

Det glæder mig at du er blevet inspireret og at GULDKANTS DANMARK var lige det ord du ledte efter. Så "vær-så-god"

Vi er og føler os som guldkants Danmark på mange måder. Vi har så meget og der er muligheder der bare venter på at blive taget.

I 1880`erne købte "københavnerne" hede jord op og plantede og byggede op - det er bla. Baldersbæk et eksempel på og grundlæggeren Grosserer HOlger Petersen forvandlede sig fra at være en hardcore forretningsmand til det gladeste feriebarn når han opholdt sig på Baldersbæk.

Vi har nemlig ro, langsommelighed , naturen og så kan nærværet "leve" blandt reflekterende mennesker. Det er simpelthen livseleksier.

Så kære stats ansatte - "kommer det så langt" - tager regeringen "skridtet fuldt ud" ja så skal I være så hjertelig velkommen, Ella og jeg giver gerne kaffen og en tur rundt i smørhullet STARUP TOFTERUP

Jeg kom li` forbi

Ilse Due

Annette Godsvig Laursen - HK fagforening

Annette Godsvig Laursen

HK Stat Sydjylland

Min faglige interesse går tilbage til mine år som elevrådsformand i folkeskolen. Jeg er kontoruddannet ved Politiet i Esbjerg og blev FTR for de syv politikredse, som blev til Syd- og Sønderjyllands Politi. Siden 2008 har jeg været formand for HK Stat Sydjylland, og her på bloggen skriver jeg især om det, der vedrører statsansatte i Sydjylland.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK