18. september 2015

Guldkants-Danmark siger velkommen til nye kolleger og naboer

Vi kender det godt her i Sydjylland: Det kan gøre ondt, når arbejdspladsen flyttes langt væk. Så vi vil tage rigtig godt imod eventuelle nye københavnske kolleger på det statslige område og vise dem vores skønne landsdel.

Når vi taler om flytning af statslige arbejdspladser, er det forbundet med mange følelser – både på den ene og den anden side af Storebælt.
I vores sydjyske landsdel føler vi os ramt, når man taler om os som Udkantsdanmark - og når man taler om det at bo i provinsen som Nørre Nederen.

Derfor blev jeg også ovenud glad forleden, da jeg var på en lørdagstur i vores skønne landsdel: Her kørte jeg gennem et lokalsamfund, der havde taget tingene bogstaveligt og fundet netop det ord, jeg har søgt efter i længere tid: De havde døbt deres samfund ”Guldkants-Danmark” og opfordrede med en opstilling og en lænestol folk til at slå sig ned der.

Sydjyske job er flyttet væk
For vi har jo så meget at byde ind med i vores landsdel. Vi ønsker ikke at være dem, der klynker hele tiden. Men vi vil altså gerne bemærkes for alt det guld, vi kan levere inden for natur, kultur, design og erhvervsliv.

De seneste mange år har det bare været meget svært for andre udefra at se guldet i Sydjylland. Tværtimod har sydjyder været nødt til at flytte væk for at bevare deres job.

Statslige arbejdspladser er flyttet fra Sønderborg til Viborg og fra Ribe til København – for bare at nævne nogle eksempler.

Det gør ondt, når man skal flytte med sit job
Nu ser det ud til, at strømmen vender. I hvert fald lægger regeringen op til at flytte statslige styrelser væk fra hovedstaden.

Forhåbentlig sker det ikke i form af hovsa-løsninger: Man skal ikke flytte statslige arbejdspladser fra København til provinsen bare for at flytte dem.

Sådan en flytning er barsk for de ansatte, som måske skal rykke familien op med rode for at flytte med. Det kan gøre ondt på en københavner, når arbejdspladsen flyttes til Jylland – lige så ondt som det gør på en sydjyde eller en vestjyde, som bliver tvangsflyttet til Nordjylland eller hovedstaden.

Hvis statslige arbejdspladser skal udflyttes, skal der være en mening med det – og en mening med, HVOR de skal flyttes hen.

Åbne arme og kagebord
Men HVIS det ender med, at Sydjylland bliver hjemsted for nye statslige arbejdspladser, lover jeg, at vi her i de sydligste jyske kommuner vil modtage ”udvandrerne” fra København med åbne arme og det store sønderjyske kagebord.

Nye arbejdspladser hjælper området til at leve – og de kan sammen med andre faktorer være med til at tiltrække og udvikle andre arbejdspladser, både private og offentlige.

Så også af den grund vil vi stå klar til at byde vores nye kolleger og naboer velkomne. Og vi skal nok hjælpe dem med at få øjnene op for guldet her i den sydlige del af hovedlandet.

Politik
Annette Godsvig Laursen - HK fagforening

Annette Godsvig Laursen

HK Stat Sydjylland

Min faglige interesse går tilbage til mine år som elevrådsformand i folkeskolen. Jeg er kontoruddannet ved Politiet i Esbjerg og blev FTR for de syv politikredse, som blev til Syd- og Sønderjyllands Politi. Siden 2008 har jeg været formand for HK Stat Sydjylland, og her på bloggen skriver jeg især om det, der vedrører statsansatte i Sydjylland.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed