29. februar 2016

Der findes kun ét middel mod nye skandaler i Skat: Flere hænder

Skurkene bag skandalerne i Skat er ikke medarbejderne, men 10 års beskæringer, fyringer og forandringer, som gør det umuligt for Skats ansatte at følge med.

Skat screendump fra DR

Skat er ofte i mediernes søgelys. Her nogle af artiklerne om Skat på DR's hjemmeside.

Rigsrevisionen har netop leveret en sønderlemmende kritik af Skat i sagen om refusion af ud-bytteskat. Men sagen, der har kostet os alle sammen et svimlende beløb på cirka 10 milliarder kroner, er blot den seneste skandale, der har ramt Skat:

Inden da har der været ejendomsvurderinger fyldt med fejl, lækager af fortrolige oplysninger og et dyrt og ubrugeligt EFI-system til inddrivelse af gæld. Blandt meget andet.
Ingen tvivl om, at skandalerne også påvirker dem, der arbejder hos Skat: Mange ansatte i Skat vil ikke fortælle, hvor de arbejder, når de møder nye mennesker i privat sammenhæng. Det er simpelthen for pinligt og anstrengende at blive konfronteret med alle de møgsager.

10 år med reform-orkan
Men lad os nu huske på, at skurkene her IKKE er de ansatte i Skat. Hver og én af dem forsøger efter bedste evne at gøre to mands arbejde i en organisation, som af skiftende regeringer er blevet beskåret og kastet rundt i en reform-orkan de seneste 10 år.

Siden fusionen med de kommunale skattevæsener i 2005 har medarbejderne oplevet lukninger, flytninger, ændringer og fyringer. I HK Sydjyllands område har vi blandt andet set lukninger af skattecentre i Billund og Haderslev.

Og det er langtfra slut: I januar kom det frem, at nye ændringer i Skat i år og næste år flytter 360 ansattes arbejdsopgaver fra et sted i Danmark til et andet. I vores del af landet flyttes eksempelvis opgaver og job fra hovedstaden til Ribe og Horsens. Nogle opgaver og medarbejdere flyttes fra Horsens til Ringkøbing – og andre opgaver flyttes sågar den anden vej!
Det minder efterhånden om Tivolis hurlumhejhus, hvor selv den mest forandringsparate medarbejder bliver svimmel og opgiver at kende forskel på op og ned.

God økonomi i at ansætte flere folk
Nogle flytninger sker, fordi Skat sætter tidligere kontrolmedarbejdere til at inddrive de milliarder, som mangler at blive betalt i skatter og afgifter. Men mens man prøver at slukke branden i ét hus, brænder et andet ned. For som Danske Revisorer har konstateret, breder der sig en ”rådden kultur” i flere danske virksomheder, fordi mange regner med, at snyd ikke bliver afsløret.

Flytninger, reformer og omstruktureringer løser nemlig ikke det helt afgørende problem hos Skat: Der er for få hænder og hoveder til at udføre de opgaver, som Skat er pålagt.
Løsningen er simpel: Rul nogle af de seneste 10 års store nedskæringer tilbage og ansæt flere folk. Det vil være til gavn for os alle, og der er god økonomi i det. En medarbejder, der kontrollerer blandt andet moms, tjener nemlig rigeligt sin egen løn ind.

Flere hænder er det eneste middel, der kan vaccinere Skat mod nye skandaler.

(Dette blogindlæg er også bragt som læserbrev i flere medier)

Arbejdsmarked HK-medlemmer

Annette Godsvig Laursen - HK fagforening

Annette Godsvig Laursen

HK Stat Sydjylland

Min faglige interesse går tilbage til mine år som elevrådsformand i folkeskolen. Jeg er kontoruddannet ved Politiet i Esbjerg og blev FTR for de syv politikredse, som blev til Syd- og Sønderjyllands Politi. Siden 2008 har jeg været formand for HK Stat Sydjylland, og her på bloggen skriver jeg især om det, der vedrører statsansatte i Sydjylland.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK