04. november 2016

Skidt præstation af statens arbejdsgivere

Det er aldrig vejen frem at kalde sine ansatte dovne - det er bare dårlig ledelse.

Hvordan vil du have det med, at din arbejdsgiver fremstiller dig som en doven medarbejder, der sover på jobbet med hovedet begravet i skrivebordet? Jeg ville ikke føle mig synderligt motiveret til at yde en ekstra indsats over for selvsamme ledelse – tværtimod.

Men det er ikke desto mindre, hvad statens personaleorganisation Moderniseringsstyrelsen har gjort med deres to gå-hjem-møder i oktober, hvor de har oplært statslige chefer i, hvordan de skal håndtere ’low performers’ – altså ansatte, der ikke laver nok. Antallet blev sat til 10% af alle ansatte, og på møderne har de samtidig illustreret denne gruppe medarbejdere med et billede af fem ansatte, der sidder og sover med hovedet hvilende på skrivebordet.

Heldigvis har direktøren for Moderniseringsstyrelsen, Poul Taankvist, i et læserbrev i dagbladet Information både undskyldt for billedet og mødeteksten. Han gav klart udtryk for, at Moderniseringsstyrelsen ikke mener, at statens ansatte generelt er dovne og ingen undersøgelser har, der viser, at hver tiende er doven. Det er godt at få manet det indtryk i jorden.

Selvfølgelig kan der opstå situationer, hvor en medarbejder ikke leverer det, vedkommende skal, og det skal ledelsen naturligvis håndtere. Men det er tydeligt, at Moderniseringsstyrelsens dagsorden med møderne har været at få statslige chefer til fremover hurtigst muligt at smide deres medarbejdere på porten frem for at motivere og udvikle dem og forsøge at skabe trivsel og tillid på arbejdspladsen.

Det sidste er der ellers om noget brug for, når staten konstant bliver udsat for forandringer på grund af politiske beslutninger. For eksempel kan flytningen af knap 4.000 statslige arbejdspladser fra hovedstadsområdet til blandt andet Sydjylland ikke undgå at betyde produktionstab i en overgangsperiode, mens de nye og dygtige medarbejdere bliver sat ind i deres opgaver og arbejdsgangen i organisationen.

Der er ikke noget at sige til, hvis enkelte ansatte i perioder har svært ved at præstere optimalt, når deres arbejdsplads konstant skal omstille sig til forandringer og nedskæringer.

Samtidig med at Moderniseringsstyrelsen taler om ”Low performers”, forsøger man også at fremstille sig selv som en organisation til fremme af god arbejdsgiveradfærd. Det klinger uendeligt hult, for det er aldrig vejen frem at kalde sine ansatte dovne – det er bare dårlig ledelse.

Arbejdsmiljø Psykisk arbejdsmiljø

Annette Godsvig Laursen - HK fagforening

Annette Godsvig Laursen

HK Stat Sydjylland

Min faglige interesse går tilbage til mine år som elevrådsformand i folkeskolen. Jeg er kontoruddannet ved Politiet i Esbjerg og blev FTR for de syv politikredse, som blev til Syd- og Sønderjyllands Politi. Siden 2008 har jeg været formand for HK Stat Sydjylland, og her på bloggen skriver jeg især om det, der vedrører statsansatte i Sydjylland.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK