28. december 2016

Skat reddes ikke af redningsplan

Skats manglende og lemfældige kontrol af negativ moms skyldes for få medarbejdere med for mange sager og for lidt tid. Det fremgår af en uhyre skarp kritik fra Statsrevisorernes formand Peder Larsen, som til gengæld ikke kritiserer det hårdtprøvede personale, som dagligt har forsøgt at få Skat til at fungere gennem 10 års politiske eksperimenter. Et tiår, som har været præget af tæt på en halvering af personalet og fejlslagne IT-projekter.

De seneste måneder har budt på adskillige skandalesager i milliardklassen. Først manglede der 12,3 milliarder kroner i statskassen på grund af uopdaget svindel, og så kom sagen om forkert udbetaling af negativ moms, formentlig for et endnu større, tocifret milliardbeløb. Statsrevisorerne har nu endegyldigt slået fast, at miseren skyldes alt for kraftig reduktion af medarbejderskaren med det resultat, at opgaverne ikke kunne blive løst.

Besparelser fortsætter

Skatteminister Karsten Lauritzen har erkendt, at de politikere, der har sparet Skat i stykker, bærer en stor del af ansvaret. Så meget desto mere barokt bliver det, at hans kollega finansministeren fortsætter med at skære hovedløst i Skat. LO har regnet ud, at selv om den vedtagne redningsplan via finansloven netto tilfører Skat 3,8 milliarder kroner, så betyder regeringens omprioriteringsbidrag, at der i 2020 ikke er en eneste ekstra krone tilbage. Det er uansvarligt og helt uden øje for, at vores velfærdssamfund hviler på de skattekroner, der i stigende grad flyver forbi statskassen.

Der er ikke nogen, der er mere frustrerede over tingenes tilstand, end de skattemedarbejdere, der må lade snydere og fejl slippe, fordi der ikke er tid til kontrol. Medarbejderne på landets skattecentre kan dagligt mærke, hvordan de mange pressesager påvirker arbejdsmiljøet. I HK hører vi gang på gang, at folk får ondt i maven, når deres arbejdsplads igen er i vridemaskinen, og mange skattefolk vil slet ikke fortælle, hvor de arbejder, når de er til selskab.

Flere og flere virksomheder fravælger revision, og Skat vurderer selv, at 70.000 virksomheder bevidst omgår reglerne. Det går ud over alle de ærlige virksomheder, og det giver færre penge til børnehaver, skoler, sygehuse og anden velfærd.

SKAT Stat

Annette Godsvig Laursen - HK fagforening

Annette Godsvig Laursen

HK Stat Sydjylland

Min faglige interesse går tilbage til mine år som elevrådsformand i folkeskolen. Jeg er kontoruddannet ved Politiet i Esbjerg og blev FTR for de syv politikredse, som blev til Syd- og Sønderjyllands Politi. Siden 2008 har jeg været formand for HK Stat Sydjylland, og her på bloggen skriver jeg især om det, der vedrører statsansatte i Sydjylland.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed