24. marts 2017

Endelig en reel redningsplan for Skat

Det er godt, at der tegner sig et flertal udenom regeringen for Socialdemokratiets nye forslag om at tilføre SKAT 1.000 nye medarbejdere, så kontrollen kan blive effektiv igen. Det er på høje tid, at politikerne tager fat på at redde det skamskårne SKAT, hvis tilstand de selv bærer ansvaret for.

Socialdemokratiets forslag lægger op til, at der skal ligge to kontrolcentre i Jylland, et på Fyn og et på Sjælland, Lolland eller Falster. Der er lokalt mange dygtige HK’ere og medlemmer af andre faggrupper, som er klar til at løfte opgaven, også i Sydjylland, men placeringen er ikke det vigtigste. Hovedsagen er, at der nu endelig er lys i sigte for det hårdtprøvede personale, som dagligt har forsøgt at få SKAT til at fungere gennem 10 års politiske eksperimenter.

Det har været et tiår præget af tæt på en halvering af personalet og af fejlslagne IT-projekter, og resultatet har vi kunnet se det seneste år, hvor skandalesager i milliardklassen stod i kø. SKATs kontrol har været enten manglende eller lemfældig, og statsrevisorerne har slået fast, at miseren skyldes alt for kraftig reduktion af medarbejderskaren med det resultat, at opgaverne ikke kunne blive løst.

Vi håber i HK, at udspillet markerer et vendepunkt i holdningen til at investere i den offentlige sektors centrale administrative og myndighedsorienterede funktioner i det hele taget. For der er ingen tvivl om, at der fortsat er mange udfordringer at løse, før SKAT igen kan fungere optimalt. Blandt de store opgaver - udover at genopbygge et effektivt kontrolapparat - er udflytningen af arbejdspladser og nyansættelser på grund af den store gruppe på 1.700 medarbejdere, som går på pension de næste 3-4 år. Politikerne har arvet et stort ansvar for fortsat at hjælpe SKAT.

Den nye redningsplan er den tredje indenfor kort tid, men det er den første, som faktisk vil komme til at virke. Den såkaldte redningsplan i dette års finanslov skulle i teorien tilføre 3,8 milliarder kroner, men LO har regnet ud, at fordi regeringens omprioriteringsbidrag fortsætter, vil der i 2020 ikke være en eneste ekstra krone tilbage. Det er uansvarligt og helt uden øje for, at det giver færre penge til børnehaver, skoler, sygehuse og anden velfærd. For slet ikke at tale om den urimelige forskelsbehandling overfor lønmodtagerne og så sandelig også alle de ærlige virksomheder, som betaler efter reglerne. Derfor bør også erhvervslivet byde denne kraftige opnormering af kontrollen velkommen.

Annette Godsvig Laursen - HK fagforening

Annette Godsvig Laursen

HK Stat Sydjylland

Min faglige interesse går tilbage til mine år som elevrådsformand i folkeskolen. Jeg er kontoruddannet ved Politiet i Esbjerg og blev FTR for de syv politikredse, som blev til Syd- og Sønderjyllands Politi. Siden 2008 har jeg været formand for HK Stat Sydjylland, og her på bloggen skriver jeg især om det, der vedrører statsansatte i Sydjylland.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed