12. september 2017

Er statslige ansatte blot brikker man flytter rundt med

Statslige arbejdspladser, som kun lige er blevet flyttet fra København til Sønderjylland, skal nu ifølge et forslag fra S og DF flyttes til Nordjylland. Hvem tænker på medarbejderne i dette flytte-raseri, hvor partierne forsøger at overgå hinanden i handlekraft?

Knapt er stillingerne i Landbrugs- og Fiskeristyrelsen i Sønderjylland blevet besat, før en ny flytning er på brættet. Mange medarbejdere fra københavnsområdet har takket nej til at flytte med, og nye, lokale er ansat i stedet til kontorerne i Augustenborg og Tønder. Synes politikerne virkelig, at Staten kan være bekendt at fortælle dem, at de fremover skal arbejde i Nordjylland? Pendling er udelukket – der er 350 kilometer mellem Augustenborg og Hjørring.

Miseren udspringer af, at Esben Lunde Larsen i august blev frataget ministeransvaret for fiskeriområdet på grund af sagen om kvotekongerne. Området skal fremover ligge i en selvstændig fiskeristyrelse under Udenrigsministeriet. Nu har fiskeriordførerne fra S og DF vejret morgenluft og vil have de omkring 250 statslige arbejdspladser flyttet endnu en gang.

Det er næppe tilfældigt, at de to forslagsstillere, Simon Kollerup fra Socialdemokratiet og Ib Poulsen fra Dansk Folkeparti, begge er valgt i Nordjylland i hhv. Thisted- og Hjørringkredsen. Men de hårdt prøvede, statslige medarbejdere skal ikke være kastebold i en kamp om at gøre politikeres hjemstavn tjenester. De fortjener bedre.

Hvordan skal statsansatte fremover turde købe fast ejendom og sætte børn i skole? Hvordan skal Staten kunne rekruttere medarbejdere fremover, når det bliver kendt, at man bare flytter medarbejderne som skakbrikker frem og tilbage i landet? Jeg bliver så ked af det, når politikerne igen og igen slynger om sig med placeringerne af de enkelte arbejdspladser. Træk nu lige vejret og overvej hvor det giver mening at placere de enkelte arbejdspladser.

Stat

Annette Godsvig Laursen - HK fagforening

Annette Godsvig Laursen

HK Stat Sydjylland

Min faglige interesse går tilbage til mine år som elevrådsformand i folkeskolen. Jeg er kontoruddannet ved Politiet i Esbjerg og blev FTR for de syv politikredse, som blev til Syd- og Sønderjyllands Politi. Siden 2008 har jeg været formand for HK Stat Sydjylland, og her på bloggen skriver jeg især om det, der vedrører statsansatte i Sydjylland.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed