15. februar 2016

Først den ene vej og så den...

Først den ene vej, så den anden

Først udsendte Moderniseringsstyrelsen et cirkulære om, at alle fremtidige ansatte i Staten skulle kunne forflyttes rundt i hele landet. Så lagde HK Stat et stort pres på, og pludselig gik turen den anden vej. Styrelsen trak det omstridte cirkulære tilbage.

Cirkulæret fra Moderniseringsstyrelsen handlede om nye ansættelsesbreve – med et krav om, at institutionerne skulle indgå kontrakter med brede ansættelsesområder og med forflyttelsespligt i hele Danmark!

Kig lige på den sætning igen: Forflyttelsespligt i hele Danmark... Selvfølgelig fik det HK Stats på banen:
   - Efter et massivt pres i medierne og politisk, skete det usandsynlige, at Moderniseringsstyrelsen trak cirkulæret tilbage. Det er vist ikke set før! Det tyder på, at man i styrelsen har tænkt sig om en ekstra gang. Det synes vi da er ganske fornuftigt, konstaterer Brita Andersen, der er sektorformand for HK Stat Midt.

Stærkt mandat til at sige fra!
   - Jeg synes, at den her sag viser, hvor meget det betyder at have en stærk fagforening. Det er lige præcis her, det giver en fordel, at man står sammen og holder fast i et stærkt, fagligt fællesskab, vurderer sektorformanden og fortsætter:

- Når man fra arbejdsgivers side, i dette tilfælde Moderniseringsstyrelsen, prøver at liste den her slags forslag igennem, så har vi et stærkt mandat bag os, når vi går ud og siger fra! For selvfølgelig er en landsdækkende, generel forflyttelsespligt ikke acceptabel.

- Nu glæder vi os sammen med vores medlemmer over, at cirkulæret er trukket tilbage. Vi er dog også opmærksomme på, at der kan komme en opfølgning fra Moderniseringsstyrelsen. Hvis det sker, så er vi selvfølgelig på banen igen. Forhåbentlig efter en forhandling med organisationerne, hvor vi bliver taget med på råd.

OBS: Har du for nylig skrevet under på en ansættelseskontrakt i Staten – og har du været opmærksom på cirkulæret om forflyttelsespligt? Der er medlemmer, der allerede har skrevet under på ansættelsesbreve under de nye vilkår – inklusiv forflyttelsespligten. Kontakt din lokale HK-afdeling, hvis du har skrevet under og er i tvivl om, hvad du skal gøre.
Udflytning
Brita Andersen - HK fagforening

Brita Andersen

Sektorformand

HK Stat Midt

Som formand for HK Stat Midt, har jeg fokus på arbejdsvilkår og arbejdsmiljø for det statsansatte på Fyn og i  Fredericia.

Min blog vil omhandler emner som har med netop det et gøre. God fornøjelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed