14. marts 2016

Intet nyt fra stressfronten

For nylig sagde stressforsker Thomas Milsted, at ”…man skal nærmest være elitesoldat for at være ansat i det offentlige i dag”. Og der er desværre ikke noget nyt fra stressfronten.

De offentligt ansatte bliver presset og stresset som aldrig før med omstruktureringer, fyringer, nye opgaver og ekstra opgaver fra stressramte og sygemeldte kolleger.

Der stilles hele tiden nye og store krav til offentligt ansatte, der afkræves en meget stor omstillingsevne og evne til at tilpasse sig de mange forandringer. Men hvad med ledelsesniveauet i det offentlige? Formår man her at følge med, når de massive forandringer og nedskæringer skal effektueres? Formår offentlige ledere at løfte og lede på det niveau, der skal til for at matche forandringerne i medarbejdernes arbejdsdag?

For et par år siden var mindfulness det nye sort, der skulle hjælpe medarbejderne igennem de mange forandringer. Et mentalt plaster på såret, der efter planen skulle løfte dem over de små og store bump på vejen. Lige nu er robusthed det nye kode- og modeord, der dyrkes på massevis af kurser. Mål: At gøre de offentlige medarbejdere ”robuste”, så de kan stå model til forandringer og nye opgaver.

Herved er vi igen tilbage ved billedet med elitesoldaten, hvor problemet er, at det snart ikke er nok at være elitesoldat i det offentlige! For selv veluddannede elitesoldater presses til det yderste, hvis de drager i kamp uden de nødvendige våben. Det synes at være tilfældet, når det gælder de offentligt ansatte, der mangler både kompetenceløft og velfungerende IT-systemer for at matche den aktuelle opgave. De har samtidig brug for et korps af officerer (altså offentlige ledere), der stiller sig op foran dem og siger stop, når grænserne krydses for, hvad der er rimeligt.

Det kræver, at de er nærværende ledere, der lytter og er bevidste om, at de ikke bare skal have medarbejderne til at løse opgaver. De har også et ansvar for, at deres medarbejdere trives. Det ansvar kan de dog dele med medarbejderne selv. For vi har alle et medansvar for, at vi får sagt fra i det daglige – og inden det er for sent.

Lige nu oplever landets stressklinikker mange offentligt ansatte blandt deres patienter. Med kompetenceløft, stærkere IT-løsninger, lederskab og en bedre stop stress-kultur skal vi sørge for, at den trend stopper. Indtil da er der intet nyt fra stressfronten!

Arbejdsmiljø Stress

Brita Andersen - HK fagforening

Brita Andersen

Sektorformand

HK Stat Midt

Som formand for HK Stat Midt, har jeg fokus på arbejdsvilkår og arbejdsmiljø for det statsansatte på Fyn og i  Fredericia.

Min blog vil omhandler emner som har med netop det et gøre. God fornøjelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed