12. september 2016

Skattesvindel svarer til 389 Bios-sager

Skattesvindel vs. bios

De 31,6 forkert udbetalte Bios-millioner har med rette været debatteret den seneste tid.Det er dog desværre peanuts mod de mange milliarder af skatteindtægter, som fællesskabet Danmark er blevet snydt for i manglende skatteindtægter.

Alene svindelsagen om aktieudbytte, der senest er steget til svimlende 12,3 milliarder kroner, svarer til 389 Bios-sager. Hvis vi hertil lægger de over 80 milliarder kroner, som danskernes samlede gæld til staten udgør, så tegner der sig et billede af en statskasse, der går glip af enorme beløb. Disse indtægter kunne vi efterfølgende have vekslet til investeringer i velfærdsstaten Danmark, hvor mange områder fra sundhed til ældrepleje og fra fødevarekontrol til uddannelse kunne bruge markante løft og store velfærdsinvesteringer.

Løsningen på det hele? En statskasse, der formår at samle ind, hvad den reelt har krav på. Forudsætning? Et skattevæsen, der prioriteres langt højere, og hvor politikerne erkender, at de med massive nedskæringer siden 2005 har lavet et indtægtsmæssigt selvmål af rang.

Den daværende regering startede en grønthøsternedskæring af Skat, der siden har reduceret medarbejderstaben fra omkring 10.000 til nu kun lige omkring 6.000.

Så skal man ikke blive overrasket over, at systemet er hullet som en si, fordi den tilbageværende gruppe af medarbejdere er overbebyrdet, underbemandet og ramt af IT-systemer, der på de bedste dage ikke trækker både tempo og motivation ned.
»Jeg tør ikke tænke på konsekvenserne, hvis ikke vi gør noget nu«, sagde skatteminister Karsten Lauritzen på et tidspunkt. Han har også, i et tilfælde af sort humor, kaldt sit sommerhus i Vendsyssel for Villa Skattely. Den kommentar er der nu ingen, der griner af på skattekontorerne. Det gør skattesnyderne til gengæld på vej til banken.

Ministeren lod konsekvens-sætningen følge af en plan for genopretning af Skat. Indtil for et par uger siden var planen dog mere spin og spam end løsninger med reel værdi, men endelig kom Karsten Lauritzen på banen med noget, der lignede en delvis erkendelse af problemets omfang. Han annoncerede, at der skulle mindst 1000 nye medarbejdere til i SKAT. Af dem vil vi gerne reservere mindst 500 til skattecentrene i Odense, Middelfart og Ribe. Det skal der til, hvis vi skal stoppe den hullede skatte-si, sikre danskerne en retfærdig behandling af deres skattesager og genskabe et ordentligt arbejdsmiljø for medarbejderne i SKAT.

Mens vi venter på endnu flere årsværk og løsninger fra ministeren, kan jeg blot konstatere, at de beløb, der er sparet på Skat igennem et tiår med massive nedskæringer, er endt med at koste os alle rigtigt mange penge – og rigtig meget velfærd.

Stat
Brita Andersen - HK fagforening

Brita Andersen

Sektorformand

HK Stat Midt

Som formand for HK Stat Midt, har jeg fokus på arbejdsvilkår og arbejdsmiljø for det statsansatte på Fyn og i  Fredericia.

Min blog vil omhandler emner som har med netop det et gøre. God fornøjelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed