13. marts 2017

Er du opmærksom på gråzoner omkring din flekstid?

Flekstid

Flekstiden er for mange offentligt ansatte en god elastik, der gør det nemmere at få hverdag og arbejdsliv til at hænge bedre sammen. Der er dog også nogle gråzoner ved ordningen, som du skal være meget opmærksom på.

Når du skal have morgenens børneafleveringsprogram til at hænge sammen, så kan det være meget praktisk, at du ikke behøver at møde på arbejdet på slaget 8.00. Det samme gælder om eftermiddagen, når de samme børn skal hentes igen.

Her har børnefamilien glæde af flekstiden, og der er mange andre eksempler på fordele ved ordningen. Det hele er dog ikke så sort og hvidt endda. For løsningen er også forbundet med nogle udfordringer og ulemper. Det handler især om måden, som vi forvalter fleks-aftalen på i det daglige.

Forær ikke dine timer væk!

Sådan som flekstid er skruet sammen, er der nogle gråzoner, vi skal være opmærksomme på. For eksempel problemer omkring skelnen mellem flekstid og decideret overarbejde. Når overarbejdet ikke bliver skrevet rigtigt på, men lader din flekstid ”betale” for overarbejdet, så snyder du ikke bare dig selv for velfortjent løn. Det handler også om pension, feriepenge osv. – og om, at ledere skal have et reelt overblik over timeforbrug og behov for bemanding. Det kan de ikke få, hvis vi forærer dem alt for mange ekstra timer.

Kræver god fleks-kultur

Hvis en flekstidsordning skal fungere, så kræver det samtidig en god flekskultur på de enkelte arbejdspladser. Nogle medarbejdere foretrækker at komme tidligt og gå lidt tidligere hjem. Andre arbejder bedst med den modsatte model, hvor de trækker den med at møde, men til gengæld har en lidt længere eftermiddag. Det er vigtigt, at ingen af parterne ser skævt til hinanden.

Det her er nogle af de tanker, jeg gør mig omkring flekstid i staten. Jeg synes, det kunne være interessant at høre dine. Dem kan du skrive i kommentarfeltet til dette opslag – eller maile til mig på brita.andersen@hk.dk

God dag til alle HK’ere derude – med eller uden flekstid og gråzoner
Arbejdstid

Anne Britta Pedersen

20 marts 2017 14.02

Hej Brita. Dejligt med dette indlæg. Vi må have involveret jobkonsulenterne i kommunerne noget mere, da fagforeningerne ikke kan stå alene. Jeg ser en manglende støtte og rådgivning til flex jobberne, når bevillingen er besluttet fra kommunerne. Der burde på det tidspunkt ligge en handlingsplan omkring samarbejde imellem fagforening kontra kommune/jobkonsulent. Så kan vi undgå de grå zoner også med et op følgende besøg på arbejdspladserne af jobkonsulenterne. Så undgår Flexjobberne konfrontation med arbejdsgiver.

1) Flexjobber har intet behov for A- kassen.

2) Besparelsen kan evt. benyttes til efterlønsordning.

3) Er flex jobber under 30 år og uden A- kasse, men i fagforening, modtager borgeren intet brev om efterlønsordning. Heller ikke 1 år før behovet for brug af efterlønsordning.

Jeg er Hk er og medlem af hjerneskade foreningen og hjernesagen. Det påvirker mig, at de ramtes pårørende overhovedet ikke får nogen hjælp. Hvis de pårørende ikke er friske og får støtte, kan de ikke hjælpe den syge.

Goddag til alle her på siden.

Susanne Nedergaard Hansen

20 marts 2017 11.36

Hej Britta

Det er en yderst relevant problemstilling, du bringer på bane. Desværre er det sådan, at arbejdsgiver nok tit bruger VORES fleks til at få løst udfordringer med løsning af opgaverne - især i en tid med nedskæringer, og dermed færre til at løse det samme arbejde.

Men jeg synes ikke bare, det er arbejdsgiver, som udfordrer - det er også den enkelte medarbejder, der accepterer, at det er OK, at ens fleks bruges til det. Jeg ville sådan ønske, at medarbejderne sagde fra, når de fik en opgave, som - enten underforstået eller sagt - forventes løst på fleks.

MVH. Susanne Hansen

Brita Andersen - HK fagforening

Brita Andersen

Sektorformand

HK Stat Midt

Som formand for HK Stat Midt, har jeg fokus på arbejdsvilkår og arbejdsmiljø for det statsansatte på Fyn og i  Fredericia.

Min blog vil omhandler emner som har med netop det et gøre. God fornøjelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK