19. juni 2017

Nyd sommerferien, den er ikke kommet af sig selv

Formanden for HK Handel Sydjylland, Hanne K. Mahiasen, sender en sommerhilsen ud til medlemmerne.

Det er juni, og det er tid for mange unge mennesker til at afslutte deres skolegang. Hvad enten de springer ud som studenter og skal læse videre til næste semester, eller de har taget en erhvervsfaglig uddannelse og skal have en praktikplads, så er jeg sikker på, at mange af disse unge mennesker glæder sig til, at det foreløbig er overstået. De kan se frem til en velfortjent ferie og blot nyde at være færdig med skolen. Fejre det med familie og venner inden alvoren igen melder sin ankomst. Det må være en skøn fornemmelse.

Jeg er sikker på, at vi er mange, der kender ét af de unge mennesker. Hvad enten, det er et familiemedlem, eller blot en bekendt, så glædes vi på deres vegne og ønsker dem al mulig held og lykke på deres videre færd.

Med de unge menneskers afslutning på skoletiden melder der sig også et andet skønt element i vores alles hverdag. Det er nemlig nu, sommeren for alvor melder sin ankomst, og det er tid for, at mange af os holder ferie. Det er tiden, hvor vi trækker stikket ud på hverdagen og lader tempoet dale. Vi bruger tiden sammen med familie og venner, nyder at have fri og have mulighed for at gøre de ting, der måske ikke er tid til i den travle hverdag med arbejde og andre praktiske gøremål.

Det er nu, mange prøver at indhente det, man synes at have forsømt i den forgangne tid. Men måske vi blot skal nyde nuet og glædes os over at have ferie? Bare være sammen på en måde, hvor tempoet ikke behøver at ræse derudad. Glædes over de lange lyse sommernætter, fugles sang eller koens gumlen på marken. Kort sagt trække stikket til hverdagen og glædes lige som de unge mennesker, og så ellers tage dagene, som de komme.

Hvad enten ferien skal foregå herhjemme, eller den står på en rejse, så er det med at finde den indre ro og lade op til at arbejdet igen kalder. For vi er jo heldigvis så privilegerede her i Danmark, at vi har nogle forfædre, der i tidernes morgen kæmpede for, at vi har noget, der hedder ferie. 5 ugers ferie er ikke kommet af sig selv, det gode har vores forældre, bedsteforældre eller oldeforældre været med til at kæmpe for. Ligesom vi er mange, der siden 2000 har haft den 6. ferie uge. Måske glemmer vi for ofte, at det ikke er kommet af sig selv, men ved mange års kamp og slid med overenskomster.

”Jamen,” vil nogle måske sige: ”Nu behøver vi ikke kæmpe mere, for vi har jo disse goder”.
Her skal vi så blot huske på, at arbejdsgivernes ønsker ved de forskellige overenskomstforhandlinger gentagne gange har været forringelser af de vilkår, som vi kender i dag. Derfor må vi til stadighed fastholde og løbende forbedre vilkårene. Derfor er fællesskabet den største styrke i forhold til eventuelle ønsker om forringelser. Det så vi for eksempel i foråret, hvor vores medlemmer i urafstemninger viste deres interesse i overenskomstresultaterne og kvitterede med en høj stemmeprocent. Der viste arbejdsgiverne, at løn og arbejdsvilkår betyder noget.
I skal alle have et stort tak for jeres stemme, det betyder noget her og nu, men også næste gang vi skal forhandle overenskomst.

Jeg vil slutte denne sommerhilsen med at ønske jer alle, ung som ældre, en dejligt afslappende og velfortjent sommerferie.

Handel

Hanne K. Mahiasen

Formand HK Handel

Sydjylland

Jeg har været valgt som formand for HK Handel Sydjylland siden 2008.

Jeg har 27 års erfaring indenfor detailbranchen, hvoraf de 2 års elevtid var i en mindre brugs, og de henved 25 år var i en Kvickly.

Så lang tid tilbage, jeg husker, har jeg været optaget af fairness over for mine medborgere. Selv som ganske ung i skoletiden var jeg ikke bleg for at tage mine kammerater i forsvar, hvis jeg oplevede uretfærdighed.

Mit arbejdsliv har også været præget af ordentlighed, retfærdighed og gensidig respekt.

I mit virke som formand for HK Handel Sydjylland optager disse værdier mig stadig. Særligt er jeg optaget at de løn og arbejdsvilkår, de handelsansatte omfattes af via overenskomsterne. Det handler blandt andet om deres arbejdsmiljø, hvordan det omkringliggende samfund har indflydelse på arbejdspladserne og at sikre kvaliteten i uddannelserne. Det handler også om hvilke muligheder, efteruddannelse kan give de handelsansatte i et foranderligt arbejdsmarked, der til stadighed ændrer sig og giver nye beskæftigelsesmuligheder, mens andre forsvinder.

I HK Handel arbejder vi ud fra den Organiserende tankegang, og her er de tillidsvalgte de vigtigste personer. For det er sammen med dem og deres kollegaer, vi kan bygge stærke fællesskaber op rundt omkring på arbejdspladserne til gavn for de mange.

Sammen er du stærkere.

Stop med at følge