Her er 10 gode råd til at kommunikere klart

12. oktober 2017  |  HK Privat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Bliv klogere på, hvordan du får sagt det, du virkelig gerne vil sige til din kollega – og bevarer den gode relation

Kommunikation

Får du ikke sagt det, du gerne vil? Eller får du sagt for meget? Eksploderer du i frustration, eller undgår du konflikter?

Klar kommunikation er ikke altid nemt, når kolleger skal adressere en samarbejdsrelation eller måske endda konflikt.

- Ofte får vi ikke adresseret det, konflikterne egentlig handler om, siger Mads Lønnerup, der er chefkonsulent og partner hos kursus- og foredragsvirksomheden Supplement.

Her får du Supplements 10 gode råd til, hvordan du kommunikerer direkte og klart.

1. Eksploder. Luk dampen ud. Men gør det på toilettet og råb i et frottehåndklæde eller gå ud og råb højt et andet sted.
  2. Adressér problemstillingen præcist. Hvad handler det om? Handler det om, at din kollega er meget på sin mobil, eller at I kunne fordele opgaverne mere fair og være mere effektive i teamet?
  3. Vær tydelig. Pas må med at blive utydelig og pakke dine budskaber for godt ind i vage formuleringer, så modtageren ikke helt ved, hvad du egentlig mener.
  4. Sig ja! Selvfølgelig må du bruge ordet nej, men et nej giver små ridser i relationen. Så sig ja, men sæt nogle betingelser op, som passer ind i dit kram. Bed fx om en oversigt over, hvad den ønskede power point skal indeholde, hvornår den skal være færdig, og at du gerne vil hjælpe, men at det ikke kan blive før på fredag.
  5. Kommuniker til den rigtige. Hvis vi ikke siger tingene til dem, som kan gøre noget ved det, så bliver det til brok. Det er ikke klædeligt og løser heller ikke problemerne.
  6. Hvor vil du hen? Sig hvad vil du gerne have folk til, eller hvilken ændring du ønsker. Det er mere konstruktivt i stedet for at påpege det, som irriterer dig.
  7. Pas på sarkasme og ironi. Humor er især svært på skrift og e-mails - ring eller mød personen og tal sammen i stedet.
  8. Træd ud af konflikten. Bliver du overrumplet af følelser, så gå udenfor, hent et glas vand, gå på toilettet eller sov på det, så du kan komme igen med værdighed. Tænk over, hvordan du selv ville reagere, hvis nogen sagde det til dig, som du er i gang med at sige eller råbe i raseri.
  9. Bevar den gode relation. Relationer til kolleger og chefer er især vigtigt i administrative supportfunktioner. Husk, at nogle gange har relationer også en tidshorisont, og så kan det hjælpe at give kollegaen ’tålt ophold’ i teamet, hvis I fx er sat midlertidigt sammen for at løse en opgave, fordi I har de stærkeste faglige kompetencer.
  10. Pas på energitab. Uforløste frustrationer går med tiden i maven og sætter sig på din trivsel. Så sørg for at få sagt tingene, mens problemerne er små.

Problemer med login?

Log ind med NemID