Af Peter Bundgaard Thomsen
- Jeg har fået ekstra skærme og headset og endda min
kontorstol med hjem. Skrivebordet havde jeg ikke plads til i bilen, griner
Katrine Gajhede og tilføjer:
- Ledelsen har virkelig gjort, hvad den kan for at gøre det
nemt og praktisk at arbejde hjemmefra.
Hun og en meget stor del af de administrative kolleger hos
Aarstiderne har arbejdet hjemmefra under det meste af coronaen, og alt i alt
går det faktisk rigtig godt. Der er en fælles opmærksomhed på, at man passer på
hinanden i denne ekstraordinære situation.
Kontoret i Humlebæk er ikke lukket, og hvis nogen har behov
for at mødes rent fysisk, er der også plads til det. Det er i vid udstrækning
op til medarbejderne selv at indrette sig. Ledelsens rolle er at bakke op og
skabe tryghed. Og det lykkes faktisk ret godt, fortæller Katrine, der arbejder
som kundeservicemedarbejder.
- Der er stor tillid til, at vi forvalter vores tid på en
rimelig måde. En af de ting jeg lige skulle lære, var at holde pauser. Det var
jeg ikke særlig god til i begyndelsen. På arbejde går man jo også en tur ned
omkring kaffemaskinen. Så skal jeg jo heller ikke have det dårligt med at tage
en pause for at sætte vaskemaskinen i gang, siger Katrine.
Mindst lige så
effektive
Både ledelse og medarbejdere har en oplevelse af, at folk faktisk er mindst
ligeså effektive, når de arbejder hjemmefra, som de var på kontoret. Det er
mere koncentreret, og Katrine kan se, at der gennemgående bliver præsteret.
Tingene bliver gjort.
Hun er selv i en rolle, hvor hun lærer nye medarbejdere op.
Og derfor bliver det også til en tur på kontoret ind i mellem. Her har hun også
lejlighed til at videregive det gode råd, hun selv fik fra en coach tidligt i
coronaforløbet:
- Det er en god ide at gøre, som man plejer, når man går på
arbejde. At forsøge at opretholde de daglige rutiner. Ellers kan man godt blive
lidt corona-dvask, siger Katrine.
- Det er da meget hyggeligt at sidde ved sin skærm i nattøj
og springe morgenbadet over. Men jeg fandt hurtigt ud af, at jeg kommer bedre i
gang med dagen, hvis jeg opretholder rutinerne. Jeg bliver mere veloplagt – jeg
føler, jeg er kommet godt i gang med dagen.
Stand-up-møde starter
dagen
Dagen på hjemmekontoret i Slangerup starter kl. 8.45 med et 5-10 minutter
stand-up-møde på skærm med hele afdelingen. Det er rigtig hyggeligt, fortæller
Katrine. I løbet af en almindelig arbejdsdag er der måske to gange en halv
times sparring med en kollega. Og så slutter dagen, hvor den plejer – et sted
mellem kl. 15 og 18.
- I starten prøvede vi også at spise frokost sammen - med
lyd på. Men det er vi holdt op med, fordi det var alligevel lidt for mærkeligt,
forklarer Katrine.
Rent organisatorisk er der også sket nye ting. Når man
sidder hver for sig, er det oplagt at afprøve nye måder at samarbejde på, hvis
der er noget, man er i tvivl om.
- I stedet for at gå til nærmeste leder, er vi blevet
opfordret til også at tage fat i hinanden og selv finde en løsning. Aarstiderne
er en kæmpe organisation med mange medarbejdere, som man normalt ikke har
kontakt til. Og så er det meget sjovt at lære nye kolleger at kende ved, at man
lige havde brug for at snakke med dem, fortæller Katrine.
- Det virker faktisk rigtig godt. Og det er måske en af de
ting, vi skal tage med os, når coronaen er overstået, siger Katrine Gajhede,
som også håber, hun får mulighed for at arbejde hjemmefra en dag eller to efter
coronaen.