Rikke Østergaard

I en digitaliseret verden, hvor effektivitet er nøgleordet, kan det være svært ikke at stresse over alle de mails og opkald, der vælter ind dagligt. Man vil gerne svare alle og helst personligt, så man fremstår nærværende og til rådighed. Men er man i virkeligheden det, når man konstant bliver afbrudt, og det vælter ind med nye opgaver, som fjerner fokus fra alt det, man i forvejen skulle nå?

120 medlemmer af HK Kommunal Sjælland fik på et virtuelt møde lige før påske tips og tricks fra mentalsundhedsekspert og sociolog Rikke Østergaard.

Rikke fortalte, at vores hjerne er opdelt i 3 hjernedele: Krokodillehjernen, som er ansvarlig for instinkt og overlevelse. Dens hovedfokus er at undgå smerter. Det limbiske system styrer vores sociale intelligens, og neocortex står for vores sunde fornuft.

Er du stresset, kan det påvirke dine fysiske behov. Du glemmer måske at spise eller har svært ved at sove. Dette aktiverer krokodillehjernen, som tror, at der er fare på færde. Den starter produktionen af stresshormoner og lukker ned for de dele af hjernen, der styrer vores sociale intelligens og gør os til rationelle væsener.

3 trin der stopper din stress

Rikke Østergaard præsenterede en konkret teknik, som man kan bruge, hvis man føler sig stresset. Man kan nemlig standse produktionen af stresshormoner på 10-15 sekunder ved at:

  1. Tage dybe indåndinger.
    Hvis du trækker vejret roligt og normalt, tror krokodillehjernen, at ’faren’ er drevet over.
  2. Flyt fokus.
    Hvis du har held til at fjerne fokus fra, at du befinder dig i en presset situation, trækker krokodillen sig tilbage igen.
  3. Tving dig selv til at mærke din krop.
    Niv dig selv i låret eller ryst hele kroppen. Det lyder måske skørt, men det er videnskabeligt bevist, at når man kan mærke kroppen, fortæller det krokodillehjernen, at faren er ovre, og så stopper produktionen af stresshormoner.

Med denne teknik kan du hjælpe dig selv til at skabe det mentale overskud, der skal til for at trives i arbejdslivet.

HK Kommunal Sjælland sætter fokus på dit arbejdsmiljø

I den kommende tid afholder HK Kommunal Sjælland en række virtuelle arrangementer, der har fokus på det psykiske arbejdsmiljø.

Formand for HK Kommunal Michael Rosenberg fortæller:

- Det er vigtigt for bestyrelsen og mig, at vi sætter øget fokus på trivslen i disse tider med hjemmearbejde. Vi er hinandens arbejdsmiljø, også når vi kun kan være sammen på distancen, siger Michael og fortsætter:

- Vi fik løbende flere meldinger om, at mange føler sig isoleret og måske endda ensomme under corona-nedlukningen. Vi møder ikke kollegerne, som vi plejer – det påvirker det psykiske arbejdsmiljø. Derfor besluttede vi blandt andet at udbyde virtuelle arrangementer, som giver os alle mulighed for at huske hinanden på, at fællesskabet er en vigtig ingrediens i vores alles arbejdsmiljø.

Klik på linket for at læse mere om de respektive foredrag:

4. maj kl. 16.30 - 17.30: Jon Kjær Nielsen – Den ukronede verdensmester i arbejdsglæde og trivsel på arbejdspladsen. Tilmeld dig her

26. maj kl. 16.30 - 17.30: John Harmsen sætter med et glimt i øjet fokus på ’Verdens værste kollega’. Tilmeld dig her

2. juni kl. 16.30 - 17.30: René Oehlenschlæger lærer dig at dyrke dine styrker og håndtere dine svagheder. Tilmeld dig her

22. juni kl. 16.30 - 17.30: Storm Stensgaard sætter fokus på, hvordan vi holder håbet og humøret højt, mens vi holder stressniveauet nede, og ikke mindst hvordan vi kommer sundt igennem krisen. Tilmeld dig her