Hvad skal samtalen føre til?
Når du finder det påkrævet at gennemføre en korrigerende
samtale med en af dine medarbejdere, må du fra starten gøre dig klart, hvad
skal den føre til.
- Hvad er målet?
- Hvad skal ændres?
- Hvad er konsekvensen, hvis det ikke sker?
Din strategi og planlægning afhænger af, hvilken type af
samtale, der helt præcist er tale om.
- Er det en samtale, hvor noget som skal rettes,
forbedres eller ændres på en måde, der kan drøftes og aftales nærmere med
med-arbejderen?
- Eller er der tale om en samtale, hvor emnet ikke
er til forhandling?
Metoden
Denne type af samtale består af tre trin:
- Din egen afklaring og forberedelse til samtale.
- Selve samtalen.
- Fastholdelse af det aftalte.
Forbered dig godt
Før selve samtalen skal du først og fremmest være helt
afklaret om, hvorvidt du overhovedet vil gennemføre samtalen, og hvad du helt
præcist vil have ud af den.
Du skal kort sagt
afklare:
- Vil du gennemføre samtalen?
- Hvad er det helt præcist, du vil have medarbejderen
til at gøre anderledes?
- Hvad vil du sige til medarbejderen?
Skriv ned
Skriv dine overvejelser ned, så du er helt sikkert på, at
dine argumenter er klare og holdbare. Skriv også ned, hvad du vil sige som både
indledning og argumentation. Husk at afslutningen kan afhænge af, hvordan
samtalen forløber, og hvordan medarbejderen reagerer. Derfor skal du også
forberede flere afslutninger, så du ved, hvad du vil sige, uanset hvordan
samtalen forløber. Prøv også gerne indledning og argumenter af på en kollega,
for at få feedback på, hvordan det kan opleves.
Du skal naturligvis også bruge din viden om, hvordan forholdene har været inden samtalen.
Skal samtalen
gennemføres?
Selv om det er svært, så er der mange gode grunde til at
tage den korrigerende samtale så tidligt i forløbet som muligt.
I langt de fleste tilfælde bliver problemet nemlig løst så
snart, der bliver talt om det på en konstruktiv og åben måde. Og det er da en
klar fordel ikke alene for dig og medarbejderen, men også for de øvrige
medarbejdere i teamet eller afdelingen.
Ved at udskyde samtalen for længe risikerer du, at problemet
vokser sig større. Du risikerer nemlig:
- At de øvrige medarbejdere også bliver irriterede
på medarbejderen.
- At det går ud over arbejdsglæden og trivslen i
hele medarbejdergruppen.
- At medarbejderne bliver så utilfredse, at det
går ud over effektiviteten.
- At der opstår konflikter blandt medarbejderne,
som i værste fald kan føre til både stress og mobning.
- At din gennemslagskraft og troværdighed som
leder bliver svækket.
- At dine medarbejdere mister respekten for dig.
- At den pågældende medarbejder tror, at alt er i
den skønneste orden. Han eller hun har jo ikke fået andet at vide.
Hvad er målet?
Når beslutningen om at gennemføre samtalen er taget, er
næste skridt at få afklaret, hvad der skal komme ud af samtalen.
Hvis du ikke på forhånd har gjort dig klart, hvad samtalen
skal føre frem til, risikerer du, at du ikke er i stand til at tage ordentlig
stilling til de forslag eller andet, som medarbejderen kommer med i løbet af
samtalen. Sker det, vil I begge gå frustrerede fra samtalen og sandsynligvis
ikke have besluttet, hvordan I kommer videre.
Derfor er det en afgørende forudsætning for at samtalen
lykkes, at du på forhånd ved, hvad du vil have ud af samtalen, og hvordan du
når målet.
Afklaring
- Hvorfor er det vigtigt, at samtalen lykkes?
- Hvad er konsekvenserne, hvis den ikke lykkes?
Denne afklaring er meget vigtig for din forberedelse og gennemførelse af samtalen. Det er blandt andet disse overvejelser, der kan hjælpe dig til at afklare om det er en samtale, hvor du skal være opmærksom på notatpligt (se afsnittet om formalia) og om du eller medarbejderen vil have glæde af en bisidder. Er det en samtale, der kan have alvorlige konsekvenser, er det som udgangspunkt en god idé – for begge parter - at have en bisidder med.
![]()
Hav fokus på fremtiden
Hele formålet med samtalen er, at du og medarbejderen
sammen når til enighed om, hvordan fremtiden skal være. Derfor skal du først og
fremmest fokusere på, hvordan I sammen får fremtiden til at fungere.
Du skal naturligvis også bruge din viden om, hvordan
forholdene har været inden samtalen. Men ved at holde fokus på, hvad der kan
ændres, og hvordan det kan gøres, undgår du, at samtalen ender med at blive en
diskussion om, hvad der tidligere er sket og i stedet koncentrerer sig om, hvad
der skal ske fremadrettet.
Kend dine følelser
Forbered dig på, hvordan du vil reagere på de følelser, du
kan møde fra medarbejderen.
Hvordan vil det påvirke dig, hvis medarbejderen bliver sur
eller hidsig? Hvis medarbejderen begynder at græde? Eller hvis medarbejderen
slet ikke siger noget? Afklar med dig selv, hvordan du vil tackle de
forskellige reaktioner.
Beware of the dark Side of the Force
Hvis du under forberedelsen af samtalen mærker, at du har
meget svært ved at komme I kontakt med andet end negative tanker og følelser i
forhold til medarbejderen, er det som oftest et alvorligt advarselssignal om
din egen sindstilstand. Og det meget negative udgangspunkt vil med sikkerhed
gøre det vanskeligt at få noget konstruktivt ud af samtalen.
Den medarbejder der sidder over for dig, vil kunne mærke, at
du i virkeligheden har afskrevet ham eller hende som håbløs, og det vil kun
vække medarbejderens alarmberedskab til at forsvare sig – mod dig.
Opdager du, at du befinder du dig i ”the dark side” og kun tænker
i absolutte termer som ”komplet ansvarsløs”, ”fuldstændig umulig at samarbejde
med”, ”holder aldrig hvad hun lover” osv., bliver du nødt til at arbejde med
dig selv, før du tager samtalen.
Det arbejde handler om at få dit syn på medarbejderen mere
nuanceret. En enkel - men ofte effektiv - øvelse kan være at give dig selv
opgaven med at finde fem ægte positive træk ved medarbejderen (ikke kun ét!)
eller finde frem til fem gode ting du kan huske medarbejderen har gjort, for
eksempel inden for den seneste måned. Ikke fordi du skal sidde og opliste disse
ting i samtalen, men for at få flyttet dig ud af et formørket tankespor, som
din medarbejder vil kunne fornemme, og som vil underminere chancerne for et
godt resultat.
Indledningen er
afgørende
De fleste af os har svært ved at modtage kritik. Også selv
om den er berettiget. Og endnu sværere er det at modtage en kritik, der har
indflydelse på ens arbejdsliv og måske også på privatlivet.
Årsagen til, at du har indkaldt medarbejderen til samtale,
skal formuleres klart og siges som noget af det første. Budskabet skal ikke
pakkes ind i smalltalk. Medarbejderen må ikke være i tvivl om, hvad der
foregår.
Det er med andre ord afgørende, at du formulerer dig klart,
uden omsvøb og med en bestemthed, der får medarbejderen til at forstå, at du
mener det alvorligt.
Husk også, at alvorlig kritik virker meget stressende på
modtageren. Det kan få medarbejderen til at blokere, så han eller hun ikke
hører, hvad du ellers siger. Derfor er det som regel også en fordel for alle
parter, at der er en bisidder med under samtalen. For eksempel tillidsrepræsentanten
eller en god kollega.
Viden er ikke nødvendigvis nok
Hvis vi mennesker skal ændre os, er det ofte nødvendigt, at vi selv erkender behovet for forandring. Når du forbereder samtalen, er det vigtigt at du tænker over hvad medarbejderen skal vide, forstå, acceptere eller erkende.
Måske er det nok at vide og acceptere at man skal overholde en fast arbejdstid. Men hvis sagen drejer sig om at behandle borgere eller kolleger bedre, vil det formentlig være nødvendigt at medarbejderen også erkender dette behov. Arbejdspladsen kan som bekendt ikke diktere, hvordan en passende situationsbestemt optræden ser ud i enhver henseende.
I det hele taget vil det ofte give det bedste resultat, hvis medarbejderen ikke bare får at vide, at han eller hun gør noget forkert.
Medarbejderen skal helst også forstå, acceptere og erkende, at det er forkert.
![]()
Det er forudsætningen for, at vedkommende ikke alene ændrer
adfærd, men også gør det helhjertet og engageret.
Husk noget positivt
Forbered dig også på i løbet af samtalen at fremhæve noget
positivt om medarbejderen. Er der noget, som medarbejderen er god til? Eller
kan du nævne en situation, hvor medarbejderen har gjort det godt?
Fordelen er, at du på den måde giver medarbejderen en tro
på, at der kan rettes op på de problemer, samtalen handler om.
Skab den rigtige atmosfære
Uanset om der er tale om den første samtale om problemerne eller om en påtale eller en advarsel, er det vigtigt, at du sørger før at skabe de bedst mulige rammer for samtalen.
![]()
Gode råd til samtalen
- Sørg for et roligt og uforstyrret lokale.
- Afsæt rigeligt med tid.
- Vær godt forberedt.
- Gå lige til sagen. Beskriv, den adfærd du er utilfreds med og sig, hvad du gerne vil have i stedet.
- Tal tydeligt.
- Hav øjenkontakt under samtalen.
- Tal med medarbejderen om hans eller hendes reaktion på og konsekvenser af meddelelsen.
- Vær lydhør, hvis medarbejderen har en anden holdning end dig.
- Stil oprigtige spørgsmål og lyt engageret.
- Giv så vidt muligt også positiv anerkendelse.
- Lav en aftale om mål og fastsæt en dato for opfølgning.
- Lad være med at glatte ud til sidst.
- Vær sikker på, at medarbejderen har forstået budskabet.
- Aftal med medarbejderen, om en eller flere kolleger skal informeres, og hvordan det i givet fald skal ske.
- Understreg, at du naturligvis behandler samtalen som fortrolig.
![]()
Undgå de mest typiske fejl
- Du bliver ved med at udskyde tidspunktet for den første samtale.
- Du har ikke forberedt dig godt nok.
- Du har ikke afklaret dine egne følelser og mulige reaktioner under samtalen.
- Du har afsat alt for kort tid til samtalen.
- Du glemmer at lytte til medarbejderen, og taler selv alt for meget.
- Du er uklar i dine udmeldinger.
- Du bruger nedladende og fordømmende sprog.
- Du giver så meget ros og anerkendelse, at kritikken drukner.
- Du giver så lidt ros og anerkendelse, at kritikken bliver massiv.
- Du respekterer ikke, at medarbejderen har en anden holdning.
- Du taler på andres vegne og ikke kun på dine egne.
- Du siger kun, hvad du ikke vil have og glemmer at forklare, hvad du gerne vil have, at medarbejderen skal gøre.
![]()
Når argumenterne
leveres af en tredjepart
Det kan være vanskeligt, hvis argumentationen omkring
problemet, hviler på udsagn fra en tredje-part, der ikke selv vil stå frem. Du
vil meget let kunne få problemer, hvis du viderebringer argumenter fra anonyme
kilder, og din medarbejder vil givetvis opfatte det som stærkt urimeligt at
skulle stille op til klager og udsagn fra unavngivne. Derfor bør du så vidt det
overhovedet er muligt, kun anvende observationer og klager fra navngivne
kilder. Anvend altså kun dokumentation og argumenter, du har konkret belæg
for.