Gå til indhold eller footer
HK logo
Du er nu logget ud
  • Hovedmenu
  • Bliv medlem AR283 - Ansøgning om efterløn Mine breve Find blanketter Min Plan Min jobsøgning Ledighedserklæring Udbetalingskort Feriedagpenge Send dokumenter Kontaktformular
  • Selvbetjening
  • Forside
  • Bliv medlem
  • Medlemskab & fordele
    • Medlemskab & fordele
    • Medlemskab & fordele
    • Meld dig ind
    • Typer af medlemskab
      • Typer af medlemskab
      • Fagforening + a-kasse
      • Fagforening
      • A-kasse
      • Studerende og elever
    • Beregn din pris
    • Fordele som medlem
      • Fordele som medlem
      • Fordele som medlem
      • Kontante medlemsfordele
      • Forsikringer
        • Forsikringer
        • Ansvarsforsikring
        • Indboforsikring
        • Indboforsikring til unge
        • Lønforsikring
        • Ulykkesforsikring
        • Visse Kritiske Sygdomme
      • HK PlusKort
      • Forbrugsforeningen
      • Mobilabonnement
      • Oplevelser
      • Feriehuse i HK
      • OK fagforening
  • A-Kasse
    • A-Kasse
    • A-Kasse
    • Bliv medlem AR283 - Ansøgning om efterløn Mine breve Find blanketter Min Plan Min jobsøgning Ledighedserklæring Udbetalingskort Feriedagpenge Send dokumenter Kontaktformular
    • Selvbetjening
    • Hvis du bliver ledig
      • Hvis du bliver ledig
      • Hvis du bliver ledig
      • Har du fået en opsigelse?
      • Din første dag som ledig
      • Færdig med uddannelse?
      • Ansøg om dagpenge
    • Mens du er ledig
      • Mens du er ledig
      • Mens du er ledig
      • Kurser og uddannelse
        • Kurser og uddannelse
        • 6 ugers jobrettet uddannelse
        • HK's anbefalinger til uddannelse
      • Dagpenge i udlandet
        • Dagpenge i udlandet
        • Hvilke lande kan du rejse til?
        • Særligt for færøerne
        • I et andet EØS-land
      • Frivilligt arbejde
      • Om at være til rådighed
        • Om at være til rådighed
        • Mindre intensiv indsats
      • Sygdom og barsel
      • Min jobsøgning
        • Min jobsøgning
        • Book møde
        • Mine møder
        • Jobsøgningsguide
        • Onlinekursus: Jobnet CV
    • Dagpenge
      • Dagpenge
      • Dagpenge
      • Alt om dagpenge
      • Dagpengesatser
      • Beregn dine dagpenge
      • Har du ret til dagpenge?
      • Supplerende dagpenge
      • Feriedagpenge
      • Freelancer/Selvstændig
      • FAQ dagpenge
    • Du har fået arbejde
    • Efterløn
      • Efterløn
      • Efterløn
      • Alt om efterløn
      • Få et overblik
      • Beregn din efterløn
      • Skattefri præmie
      • Efterlønsalder
      • Hvor meget kan du få i efterløn?
      • Har du ret til efterløn?
      • Ansøg om efterløn
      • Webinarer om efterløn
    • Feriedagpenge
    • Freelancer/Selvstændig
    • Webinarer
    • Værktøjer og blanketter
      • Værktøjer og blanketter
      • Værktøjer og blanketter
      • Udfyld dit udbetalingskort
      • Uddannelse afsluttet
      • Udbetalingsperioder
      • Find blanketter
      • Find pjecer
      • Send dokumenter til os
      • Breve fra HK
      • Min jobsøgning
        • Min jobsøgning
        • Book møde
        • Mine møder
        • Jobsøgningsguide
        • Onlinekursus: Jobnet CV
    • Om a-kassen
      • Om a-kassen
      • Om a-kassen
      • Meld dig ind
      • Organisation og ledelse
      • Kontakt a-kassen
  • Kurser, nyheder & blogs
    • Kurser, nyheder & blogs
    • Kurser, nyheder & blogs
    • Kurser og arrangementer
    • Onlinekurser
    • Nyheder
    • Blogs
      • Blogs
      • Blogs
      • Alle bloggere
  • Råd & støtte
    • Råd & støtte
    • Råd & støtte
    • Løn og overenskomst
      • Løn og overenskomst
      • Løn og overenskomst
      • Løn
        • Løn
        • Lønsamtale
        • Mindsteløn og minimumsløn
        • Løntrin
        • Sådan er din løn sat sammen
        • Lønseddelværktøj
      • Overenskomst
        • Overenskomst
        • HK Handels overenskomster
        • HK Kommunals overenskomster
        • HK Privats overenskomster
        • HK Stats overenskomster
        • TIllidsrepræsentant
        • Den danske model
      • Pension
        • Pension
        • Hvad er arbejdsmarkedspension?
        • Seniorpension
        • Tidlig Pension
        • Tjek din pension
      • Ligelønsberegner
      • Tag et LønTjek
    • HK Kollektiv Lønforsikring
    • Rettigheder
      • Rettigheder
      • Rettigheder
      • Arbejdstid
        • Arbejdstid
        • Natarbejde
        • Reglerne helt kort
        • Pauser
      • Barsel
        • Barsel
        • Barselsrettigheder
        • Løn under barsel
        • Far på barsel
        • Ledig og barsel
        • Ferie og barsel
        • Elev på barsel
        • Adoption
      • Ferie
        • Ferie
        • Ferierettigheder
        • Sygdom og ferie
        • Ny ferielov - Alt du skal vide
        • Ferie som opsagt
        • Ferielukket
      • Opsigelse
        • Opsigelse
        • Er opsigelsen saglig
        • Opsigelsesvarsler
        • Fritstilling
        • Frivillig aftale
        • Fyringsrunde
        • Konkurs
        • Hvis du selv siger op
        • Opsagt? Kom godt videre
      • Sygdom
        • Sygdom
        • Fravær ved lægebesøg
        • Sygedagpengeregler
        • Barns første sygedag
        • Det gode sygefraværsforløb
        • Sygeguide.dk
    • Ansættelse
      • Ansættelse
      • Ansættelse
      • Nyt job - det skal du vide
      • Vikar / tidsbegrænset ansættelse
      • Påtale, advarsel og bortvisning
      • Ligebehandling
      • Fleksjob
        • Fleksjob
        • Økonomi i fleksjob
        • Ledig fleksjobber
        • Krav og sanktioner
        • Inddrag HK og tillidsrepræsentanten
        • HK om fleksjob
      • Fritidsjob
        • Fritidsjob
        • Løn, ferie og sygdom
        • Love, regler og sikkerhed
      • Løntilskud
        • Løntilskud
        • Førtidspensionist
        • Jobrotation
        • Seniorjob
        • Trainee-ordning
        • Virksomhedspraktik
        • Andre ordninger
        • FAQ
      • Seniorordning
        • Seniorordning
        • For privatansatte
        • For kommunalt regionsansatte
        • For ansatte i staten
        • For ansatte i butik
    • Arbejdsmiljø
      • Arbejdsmiljø
      • Arbejdsmiljø
      • Arbejd med arbejdsmiljø
        • Arbejd med arbejdsmiljø
        • Virksomhedens arbejdsmiljøopgaver
        • Social kapital
        • God KollegaKarma
        • Spot på arbejdsmiljøet
      • Arbejdsskader
      • Fysisk arbejdsmiljø
        • Fysisk arbejdsmiljø
        • Computerarbejde
        • Indeklima
        • Indretning af arbejdspladsen
        • Løft og arbejdsstillinger
        • Overvågning på jobbet
        • Gravid på job
      • Psykisk arbejdsmiljø
        • Psykisk arbejdsmiljø
        • Forandringer
        • Konflikter
        • Misbrug
        • Mobning
        • Røveri
        • Seksuel chikane
        • Vold og trusler
        • Links til materialer
      • Tema om stress
        • Tema om stress
        • Er du stresset?
        • Løs stress i fællesskab
        • HK mener om stress
    • Lovgivning
      • Lovgivning
      • Lovgivning
      • Funktionærloven
      • Forvaltningsloven
      • Love fra A-Z
      • Få juridisk hjælp af HK
    • Freelancer
      • Freelancer
      • Freelancer
      • Freelancer.dk
      • Kurser og netværk til freelancere
      • Toolbox til freelancere
      • Dine rettigheder
      • Dine pligter
      • Freelancerfordele
      • Servicebureau for freelancere
        • Servicebureau for freelancere
        • Opret opgave
        • Indberet timer og udgifter
        • Afslut opgave
        • Prisguide
        • Prisberegner
        • Lønberegner
      • Kontakt en rådgiver
    • Coronavirus
  • Jobsøgning & karriere
    • Jobsøgning & karriere
    • Jobsøgning & karriere
    • Jobsøgning
      • Jobsøgning
      • Jobsøgning
      • Gode råd til jobsøgning
      • Ansøgning
        • Ansøgning
        • Den motiverede ansøgning
        • Eksempel på ansøgning
        • Analyser jobopslaget
        • Uopfordret ansøgning
        • Videoansøgning
        • Jobsøgning for nyuddannede
        • Elev- og praktikpladsansøgning
        • Ansøgning studiejob
        • Jobsøgning på engelsk
      • Cv
        • Cv
        • Det målrettede cv
        • Eksempel på cv/erhvervserfaring
        • Eksempel på cv/nyuddannet
        • Skabelon på cv
        • Tip til portfolio
      • Få feedback på ansøgning og cv
      • Jobsamtalen
        • Jobsamtalen
        • Gode råd til jobsamtalen
        • Jobsamtalen anden runde
      • Find dit næste job
        • Find dit næste job
        • HK JobBørs
        • Brug LinkedIn og netværk i din jobjagt
    • Karriere & udvikling
      • Karriere & udvikling
      • Karriere & udvikling
      • Ring til Karrieretelefonen
      • Få hjælp til karriereskifte
      • Inspiration og test
        • Inspiration og test
        • Bliv en bedre nybegynder
        • Tjek din personlighed på jobbet
      • Uddannelse og efteruddannelse
        • Uddannelse og efteruddannelse
        • Efter- og videreuddannelse
        • Økonomi i efter- og videreuddannelse
        • Omstillingsfonden
        • Realkompetencevurdering
      • Udvikling i jobbet
        • Udvikling i jobbet
        • Din udvikling
        • MUS-samtalen
        • Udvikling for ledere
      • Kompetenceafklaring
      • Optimer din LinkedIn
      • Kurser for tillidsvalgte
  • Under uddannelse
    • Under uddannelse
    • Under uddannelse
    • Om HK-medlemskab
      • Om HK-medlemskab
      • Om HK-medlemskab
      • Bliv medlem af HK nu
      • Alt det du får med et HK-medlemskab
      • Til dig der snart er færdiguddannet
      • Erhvervsakademiuddannelser
      • Professionsbacheloruddannelser
      • Erhvervsuddannelser
      • Grafiske uddannelser
    • Ungdomsuddannelse
      • Ungdomsuddannelse
      • Ungdomsuddannelse
      • Specielt for dig på ungdomsuddannelse
      • Guide til ungdomsuddannelse
      • Træn mundtlig eksamen
      • Alt om fritidsjob
      • Få besøg på din skole
      • Søg fritids-/studiejob
    • Elev og i praktik
      • Elev og i praktik
      • Elev og i praktik
      • Specielt for elever
      • Elevløn
        • Elevløn
        • Elev i staten
        • Elev i det private
        • Elev i handel
        • Elev i kommune
      • Ferieregler for elever
      • Hvis du bliver syg i elevtiden
      • Må elever arbejde over
      • Elevguide
        • Elevguide
        • Når du begynder som elev
        • Opret en elevklub
        • Få mest ud af din uddannelse
      • Find en elevplads
      • Mød en elev
    • Videregående uddannelse
      • Videregående uddannelse
      • Videregående uddannelse
      • Det kan du bruge HK til
      • Forbedr din studieteknik
      • Tag online-kurser
      • Find et studiejob
      • Bliv klar til eksamen
      • Tips til praktiksøgning
      • Hjælp til dit første job
    • HK tema-artikler for unge
      • HK tema-artikler for unge
      • HK tema-artikler for unge
      • Job
      • Studieliv
      • Eksamen
      • Fritid
      • Modtagere af HK-legater
      • Se alle temaer
    • Find praktikplads og studiejob
      • Find praktikplads og studiejob
      • Find praktikplads og studiejob
      • Find en praktikplads
      • Find et studiejob
      • Få praktikvejledning af HK
    • Fremtiden du fortjener på arbejdsmarkedet
    • HK’s Frontløberuddannelse
  • Om HK
    • Om HK
    • Om HK
    • Det får du som HK-medlem
    • Om organisationen
      • Om organisationen
      • Om organisationen
      • Fakta om HK
        • Fakta om HK
        • Politisk daglig ledelse
        • HK's hovedbestyrelse
        • HK Forbundets organisering
        • HK's medlemmer
        • Aktuelle medlemstal
        • Årsrapporter
        • Kodeks for valgte
        • Løn og honorarer til valgte
        • Politikker og retningslinjer
      • Organisationsdiagram
      • HK's love
      • Klagenævn
      • HK's historie
    • Afdelinger
      • Afdelinger
      • Afdelinger
      • Hovedstaden
        • Hovedstaden
        • HK Handel Hovedstaden
        • HK IMI Hovedstaden
        • HK Kommunal Hovedstaden
        • HK Service Hovedstaden
        • HK Stat Hovedstaden
      • HK Midt
        • HK Midt
        • Adresser og åbningstider
        • Lokale kurser og arrangementer
        • Ansatte og valgte formænd
        • Sektorer
        • Branchesektioner
        • Seniorklubber
      • MidtVest
        • MidtVest
        • Adresser og åbningstider
        • Lokale kurser og arrangementer
        • Få en personlig karrieresnak
        • Lokale medlemsfordele
        • HK Jobbørs MidtVest
        • Ansatte i HK MidtVest
        • Seniorklubber i HK MidtVest
      • Nordjylland
        • Nordjylland
        • Adresser og åbningstider
        • Lokale kurser og arrangementer
        • Ansatte og valgte formænd
        • Sektorer og lokalråd
        • Ungdom og seniorer
        • Klubber og netværk
        • Lokal presse
        • Om HK Nordjylland
      • Sjælland
        • Sjælland
        • Forside
        • Adresser og åbningstider
        • Faglige sektorer
        • HK Ungdom Sjælland
        • JobBørs Sjælland
        • Kurser og efteruddannelse
        • Lokale arrangementer
        • Om HK Sjælland
        • Seniorklubber
      • Sydjylland
        • Sydjylland
        • Forside
        • Adresser og åbningstider
        • Lokale kurser og arrangementer
        • Ansatte og formænd
        • Sektorer
        • Seniorklubber
        • Arbejdsskader
        • Jobbørs Sydjylland
      • Østjylland
        • Østjylland
        • Forside
        • Kontakt HK Østjylland
        • Kurser og arrangementer
        • Jobsøgning og karriere
        • Arbejdsmiljø og fleksjob
        • Pressekontakt
        • Om HK Østjylland
        • Faglige sektorer
        • Klubber og foreninger
    • Sektorer
      • Sektorer
      • Sektorer
      • HK Handel
        • HK Handel
        • HK Handels bestyrelse
        • Medarbejdere
        • OK Mærkeordning
        • TR Persondata
      • HK Kommunal
        • HK Kommunal
        • Om HK Kommunal
        • Bestyrelse
        • Sekretariatet
        • Tillidsvalgte
        • Kommunalbladet
        • Fag og netværk
      • HK Privat
        • HK Privat
        • Om HK Privat
        • Den grafiske gruppe
        • Industrigruppen
        • Organisationsgruppen
        • Servicegruppen
        • Sundhedsgruppen
        • Luftfart
        • Netværk
        • Feriehuse
        • HK Privatbladet
      • HK Stat
        • HK Stat
        • Om HK Stat
        • HK Statbladet
        • I form til fremtiden
        • Tillidsvalgt i HK Stat
    • Landsforeninger m.m.
      • Landsforeninger m.m.
      • Landsforeninger m.m.
      • Dansk Laborant-Forening
        • Dansk Laborant-Forening
        • Om DL-F
        • Annoncer og kurser
        • Arbejdsmiljø
        • Laboranten
        • Pjecer
        • Praktikant
        • Studerende
      • DL, Lægesekretærer
      • HK/ABL
        • HK/ABL
        • Jobprofiler
        • OM HK/ABL
      • HK grafisk kommunikation
        • HK grafisk kommunikation
        • Om HK grafisk kommunikation
        • Vedtægter
        • Prisfastsætning
        • Medieaftalerne
        • Ophavsret
        • VISDA
      • HK Seniorer Danmark
      • Samdata
        • Samdata
        • Samdata\HK’s bestyrelse
        • Samdata Magasinet
        • Podcast
        • Forbliv attraktiv
        • Jobjagt
        • Under uddannelse
        • Online kurser
        • Om Samdata
      • HK Ungdom
    • Job i HK
      • Job i HK
      • Job i HK
      • Ledige stillinger
      • HK som arbejdsplads
        • HK som arbejdsplads
        • Kristian Sørensen
        • Anton Gramstrup Larsen
      • Bliv elev i HK
    • Politik
      • Politik
      • Politik
      • HK mener
        • HK mener
        • HK om efteruddannelse
        • HK om stress
        • HK om beskæftigelsesindsatsen
        • HK om ligestilling
        • HK om seksuel chikane
        • HK om EU
        • HK om FN's verdensmål
        • HK om klima
        • Se alle emner
      • Politiske blogs
      • Kongresser i HK
    • Presse
      • Presse
      • Presse
      • Pressekontakter
      • Pressemeddelelser og materialer
    • Kontakt HK
English
MIT HK
Log ind PANE HEADLINE

Log ind med MitID & NemID

Du kan altid logge ind med MitID eller NemID. Hvis du ønsker at oprette eller ændre din personlige adgangskode til HK kræver det login med MitID eller NemID.
Log ind Problemer med login med MitID eller NemID?

Log ind med HK-adgangskode

For at kunne benytte en personlig adgangskode til HK, skal du først oprette en ved at logge ind med NemID. Herefter kan du benytte adgangskoden, hver gang du logger ind.
Problemer med login med adgangskode?

Fejl på Login Med NemID

Du kan i øjeblikket ikke logge ind med NemID på Mit HK , det skyldes en fejl hos NemID.
Du kan logge ind med brugernavn/adgangskode, hvis du tidligere har oprette en, eller du kan anvende MitID

 

Få hjælp til login

NemID eller MitID virker ikke. Hvad gør jeg? Så skal du kontakte supporten hos NemID eller MitID, da HK desværre ikke kan hjælpe dig i den situation.

Få support hos NemID

Få support hos MitID

Skal jeg altid logge ind med NemID eller MitID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du lave din egen HK-adgangskode.

Kan jeg nøjes med at bruge mit NemID eller MitID?
Ja, det kan du godt.

Problemer med
log ind


Min HK-adgangskode virker ikke (er blevet låst)
Det er kun dig selv, der kan oprette en HK-adgangskode. Hvis din adgang er låst, skal du logge ind med NemID og herefter selv oprette din HK-adgangskode under 'Ny adgangskode'  på Mit HK.


Jeg har glemt min HK-adgangskode
Log ind med NemID, hvorefter du kan oprette en ny HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.


Det er første gang, jeg logger på Mit HK
Så har du ikke en HK-adgangskode endnu. Du skal først logge ind med NemID, og herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.


Skal jeg altid logge ind med NemID?

Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.


Kan jeg nøjes med at bruge mit NemID?

Ja, det kan du godt.


Jeg har  tekniske problemer med at logge ind
Oplever du tekniske problemer med at logge ind, kan du ringe på: 4437 1563 i åbningstiden, som er 6.00-24.00

English

Do you want information in English? Visit our English website.
GO TO OUR ENGLISH SITE

Ring til HK's fagforening

Når du har spørgsmål til ansættelsesvilkår, kontingent, efterlønsbidrag og medlemskab samt samtaler i Job og Vejledning.

7011 4545

Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00

Skal vi ringe dig op?

Bestil et opkald, så ringer vi til dig i det ønskede tidsrum

Bestil opkald

Ring til HK's a-kasse

Når du har spørgsmål til dagpenge, feriedagpenge, efterløn, jobsøgning i EØS og selvstændig virksomhed

7010 6789

Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 10.00-17.00
Fredag 8.00-16.00

Skal vi ringe dig op?

Bestil et opkald, så ringer vi til dig i det ønskede tidsrum

Bestil opkald

Chat med en rådgiver

Vi sidder klar ved chatten alle hverdage

Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00

Husk, at du også altid er velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

  1. Om HK
  2. HK Hovedstaden
  3. HK IMI Hovedstaden
  4. Generalforsamling 2019
  • 1550 Agilent
  • Pro/Lab AJ anno 2017
  • Chr. Hansen
  • DCS Ørsted
  • FORCE Technology
  • Haldor Topsøe A/S
  • KMD Ballerup
  • LEO Pharma
  • H. Lundbeck
  • NOV laboranternes klub
  • Lab.klubben Novo Nordisk
  • Officeklubben Novo Nordisk
  • Lab.klubben Novozymes
  • NZ Office
  • Radiometer
  • UNI-HK Unilever Danmark

Klub- og brancheklubberetninger 2018

Beretninger fra klubber og brancheklubber i HK it, medie & industri Hovedstaden for 2018.

Læs her om klubberne i HK it, medie & industri Hovedstadens medlemsudvikling, aktiviteter, forhandlinger, arbejde og initiativer i 2018.

Laborantklubben 1550 Agilent

Medlemsudvikling i 2018

Vi er i skrivende stund 132 laborantansatte i Agilent Glostrup. Vi ligger stabilt både i ansatte og i medlemstal – lidt ud, lidt ind.

Organisering og klubaktiviteter

Besøg i Medicinsk Museion med spisning i september.

LGBT+-møde (LesbianGayBisexualTransvestites+others) i oktober, hvor vi havde inviteret hele virksomheden til at høre om, hvordan kulturen bliver inkluderende uden at være intimiderende.

Bestyrelsen mødtes med Christine Rye/HK for at finde måder at gøre klubben mere interessant og fortælle mere om vores arbejde på.

Igen i år fik medlemmerne julegave – noget lækker chokolade – samt julekalender fra Branchesektion Produktion.

Forhandlinger på virksomheden

Årets lønforhandlinger afsluttedes for FY2019 i november med en lønpuljestigning på 2,0% plus stigning af fritvalgslønkontoen på 0,6%. Det blev igen fastslået af ledelsen, at forhandlingerne kun kan omhandle penge – ikke personalegoder. I år forhandlede HK og 3F sammen for første gang i erkendelse af, at resultatet alligevel bliver den samme ramme.

Et intensiveret samarbejde om brugen af IKUF og Omstillingsfonden er kommet i gang med ledelsen. Desuden arbejdes for en rammeaftale for aftalt uddannelse som især skal give 3F’erne mulighed for uddannelse til industrioperatør, men vi eftersøger selvfølgelig også muligheder for laboranterne.

Vi har et samarbejde i gang med ledelsen for at afdække behovet for laborantkompetencer i Agilent for de næste år for at kunne målrette efter- og videreuddannelse. Laboranterne er selv ansvarlige for egen udviklingsplan, og klubben prøver at hjælpe med at sætte rammerne.

Vi har genforhandlet weekendaftalen vedr. tid og takst.

Løbende udfordringer med dækningsområde i forhold til, hvilke grupper der er inden- og udenfor IFO.

Udfordringer med lønsedlerne bl.a. i forhold til fritvalg.

Klubbens arbejde i øvrigt

Bestyrelsen har med hjælp fra Christine Rye/HK arbejdet med et nyhedsbrev til medlemmerne.

Udarbejdelse af aktieguide – en hjælp til rapportering af firmaaktier til SKAT uden at være skatterådgivning.

Tillidsrepræsentant har trænet i GDPR og oprettet arkiverings- og indberetningssystem.

Vi har fået en uddannelsesagent, som har deltaget i træning i HK. Vi gør os umage med at få viden videre bl.a. på klubbens hjemmeside

Vi har arbejdet med oplæg til vedtægtsændringer (generel opdatering samt direkte valg af næstformand) til generalforsamling, da vi sidste år opdagede, at vi gik imod gængs metode.

Tillidsrepræsentant har været på TekSam-årsmøde om håndtering af krænkende handlinger/mobning. 

Særlige initiativer/begivenheder i 2018

2 laborantpraktikanter færdiguddannet i september.

1 ny laborantpraktikant starter i februar.

- Indberettet af tillidsrepræsentant Randi Høiagaard

Pro/Lab AJ anno 2017

Medlemsudvikling i 2018

Der er nu gået cirka et år, fra vi stiftede vores klub. I det år er der sket rigtig mange ting. Det første, vi skulle kaste os ud i, var aftalen for overdragne medarbejdere. Her fik vi sammen med de øvrige fagforeninger udformet det protokollat, som pt. er gældende.

Derudover skulle vi blive enige med klubben på Statens Serum Institut om, hvor mange medlemmer der var overdraget, således at vi kunne modtage vores andel af de penge, som stod i klubben på overtagelsesdagen. Dette var en ret svær proces, da SSI-klubben mente, at mange medlemmer havde meldt sig ud inden overdragelsen, og vi derfor ikke havde ret til penge fra disse. Sagen blev dog afklaret med hjælp fra HK, som kunne se, at alle havde betalt til klubben, og vi fik vores penge sidst i december.

Organisering og klubaktiviteter

Både Hanne og Marianne er godt i gang med TR-uddannelsen, så vi bliver klædt på til at varetage alle de opgaver/udfordringer, som måtte komme.

I samarbejde med de andre tillidsrepræsentanter er der landet en del lokalaftaler vedr. weekend- og aftenarbejde. Det har ikke altid været lige nemt, da det jo også er en ny proces, men vi synes generelt, at det er nogle gode aftaler, der er blevet landet. Vi fortsætter samarbejdet, så vi kan få nogle fælles regler og retningslinjer.

Vi har i årets løb også haft nogle arrangementer, og til vores julehygge var vi lige under 30. Dejligt at så mange ville bruge en eftermiddag på at hygge med kollegaerne. Så har vi haft et arrangement med tjek af lønseddel, her havde rigtig mange tilmeldinger, men kun cirka halvdelen mødt op. Det var et super godt arrangement, som vi, der mødte op, fik rigtig meget ud af. Det nyeste arrangement, lønsamtalekursus, blev afholdt sammen med HK-kontorklubben, og her var stort fremmøde. Indtrykket er, at alle fik noget, de kunne bruge i forbindelse med de kommende lønsamtaler, samt at vi nu også selv er lidt bedre klædt på til dette. 

Vi er i samarbejde med 3F og TL ved at finde ud af, om vores/deres medlemmer står organiseret de rigtige steder. Der har været afholdt møde med 3F, og det skal afklares, hvad de enkelte medarbejdere arbejder med. Derfra skal 3F og HK finde ud af, hvor medlemmerne høre til.

Der er dog også nogle udfordringer med pension, hvis der skiftes fagforening, så det arbejdes der på at få klarlagt. Målet er, at ingen medlemmer vil få ringere vilkår, end de har i dag.

Klubbens arbejde i øvrigt

Der har været nogle personsager, som vi har håndteret, og vi synes generelt, at HR tager disse sager alvorligt og behandler folk pænt, uanset hvad udfaldet måtte være.

Og så har vi selvfølgelig den daglige drift, hvor der er kontakt til medlemmer med diverse større eller mindre spørgsmål. Og det samme med HR, som vi har et rigtig godt samarbejde med.

Endelig planlægger vi en opsamling på lønsamtalerne, således at vi kan få et indblik i resultatet af årets lønsamtaler.

- Indberettet af tillidsrepræsentant Hanne Vinni Sørensen

Chr. Hansen A/S Hørsholm HK-laborantklubben

Medlemsudvikling i 2018

Klubben har nu over 80 medlemmer, dette antal er kun steget de sidste mange år. Stigningen skyldes, at Chr. Hansen har haft en stigning af medarbejdere de sidste år. Dog er det dejligt at se, de fleste som starter, også er medlem af HK. Vores laborantpraktikanter er også organiserede, når de kommer til Hørsholm, dette tegner godt for fremtiden.

I 2018 startede fire laborantpraktikanter, hvor de to blev færdiguddannet februar 2019. De har begge fået fast job på Chr. Hansen.

Der holdes jævnligt øje på C-net, om der er ansat nye laboranter i afdelingerne, hvorefter de bliver kontaktet af tillidsrepræsentanten og får vores klubmateriale.

Organisering og klubaktiviteter

Klubben afholdt generalforsamling i foråret 2018 og et julearrangement.

I september inviterede klubben medlemmer på rundvisning på Politimuseet, dette blev dog aflyst, da der var for få tilmeldinger.

Ved julearrangementet havde vi Hyldehuset ude, som lærte os at lave julekonfekt og marcipan fra bunden.

Bestyrelsen valgte også at holde fast i vores årlige tradition med at dele en lille julegave ud til medlemmerne, hvilket var en god mulighed for at sige god jul til medlemmerne. Alle medlemmer fik også udleveret den årlige julekalender fra HK.

Vi giver desuden en gave til vores laborantpraktikantmedlemmer, når de bliver uddannet.

Vi har planer om i 2019 eller 2020 at holde et arrangement med overnatning på Klinten.

Forhandlinger på virksomheden

Vi har ikke lønforhandlinger her i Chr. Hansen, men tillidsrepræsentanterne for laboranterne i Avedøre, Roskilde og Hørsholm har dog et møde med HR/Payroll.

Vi holdt mødet i foråret 2017, og her gav vi en opdatering/input fra sidste lønregulering, og hvad vi ønsker af den kommende lønregulering.

Resultatet af lønreguleringen for efteråret 2018 var en gennemsnitlig lønstigning på 2,3% + fritvalgsbeløb.

De havde lovet os 1,8% + fritvalgsbeløb, så det stemte fint overens.

Der skete nogle udnævnelser i løbet af 2018, disse er taget ud af beregningen, da lønstigningerne her er større end normalt.

Klubbens arbejde i øvrigt

Vi har holdt frokostmøder i bestyrelsen, hvor der gives informationer, og de forskellige arrangementer planlægges.

Vores klubbrochure bliver delt ud til nye medarbejdere, hvor tillidsrepræsentanten hilser personligt på og siger velkommen til klubben.

På Chr. Hansen findes ikke noget SU, dog blev der for nogle år siden oprettet et dialogforum, hvortil alle kan stille op og blive valgt. Undertegnede sad i dette, men forummet blev lukket i januar 2019, da det nu er blevet vedtaget, at Chr. Hansen skal have et hoved-SU, hvilket starter op i foråret 2019.

Særlige initiativer/begivenheder i 2018

Vi har fået et godt samarbejde op at køre mellem os tre tillidsrepræsentanter i Roskilde, Avedøre og Hørsholm. Vi mødes over en kop kaffe og ellers over mails.

Bestyrelsen er så småt begyndt på at afholde frokostmøder, hvor medlemmer og ikke-medlemmer inviteres med til mødet. Planen er at afholde disse cirka hver anden måned.

Formålet er, at laboranterne for de forskellige afdelinger kan mødes og snakke i en travl hverdag, mens de spiser frokost.

- Indberettet af tillidsrepræsentant Helle Simonsen

DCS Ørsted

Medlemsudvikling i 2018

Vi har lidt flere medlemmer end sidste år – omkring de 80.

Organisering og klubaktiviteter

Klubben har – som sædvanlig – været en tur på Bakken til femkamp. I øjeblikket planlægger vi infomøder i samarbejde med vores faglige sekretær om det forestående salg (se nedenfor). Vi ved, vi skal sælges – men ikke til hvem.

Forhandlinger på virksomheden

Vi har haft lønforhandling – inklusiv stigning i fritvalgskontoen fik vi 2,6 procent. Det er ikke prangende, men ok.

Vi er ved at forhandle nye ansættelsesrammer for alle IFO-overenskomstansatte i Ørsted. Forhandlingerne skrider godt frem, og ledelsen er parat til at give lidt ekstra i posen.

Klubbens arbejde i øvrigt

Generalforsamling holdt vi i september.

Jeg har som tillidsrepræsentant brugt meget tid på GDPR. Det har betydet en stor omvæltning i mit daglige arbejde. Jeg har fået lavet persondatapolitik osv.

Bestyrelsen har været på weekend sammen på Klinten. Det var rigtig hyggeligt, og vi fik lavet en slagplan for infomøder om det kommende salg.

Vi har valgt at samarbejde med TL om infomøderne om salget. Vi skal i den forbindelse have et fælles klubmøde med spisning bagefter.

Strategien i Ørsted bliver løbende tilpasset, hvilket desværre også betyder små fyringsrunder indimellem.

Særlige initiativer/begivenheder i 2018

Radius, B2C og Citylights er blevet sat til salg. Vi ved endnu ikke, hvem køber bliver.

Det store spørgsmål er, om det bliver en virksomhed med overenskomst, der køber os. Vi forventer at få oplyst købers navn senest 30. juni 2019.

- Indberettet af tillidsrepræsentant Pia Rantsén Jensen

HK-Kontorklubben FORCE Technology

Medlemsudvikling i 2018

Antallet af ansatte på kontorområdet er faldet fra 120 til 100 i årets løb. Totalt har vi derfor haft medlemsnedgang, men ikke fordi folk har meldt sig ud.

Organisering og klubaktiviteter

Vi har ikke haft aktiviteter i klubregi, da vi er fordelt på lokationer rundt i hele landet, og det derfor er svært at arrangere fælles aktiviteter. Opbakningen til det er heller ikke stor. Vores klub har kun få midler, da vi har valgt, at medlemskab er gratis. Det virker ikke som om, det er et problem at fastholde eksisterende medlemmer. Der var aftalt møde med en organiser fra IMI i januar 2019 med henblik på at øge organiseringsindsatsen.

Forhandlinger på virksomheden

Lønforhandlingerne for 2019 blev afsluttet i december 2018. Vi landede på 2,6% stigning af lønpuljen inkl. pension. Heraf går 0,7% til stigning i fritvalgslønkontoen. Det var forholdsvis ukompliceret. Dog var vi – som sædvanlig – uenige med ledelsen om, hvorvidt de kan trække den overenskomstmæssige stigning i FVL ud af den stigning, vi bliver enige om. Det er ”The NeverEnding Story”. Vi var heller ikke helt enige om, hvor meget vi hver især tror, lønnen på vores område stiger i 2019. Men hvis statistikken viser, at vi har skudt for lavt med de 2,6%, får vi det ”manglende” lagt oven i resultatet for 2021.

Vi har været igennem en stor omstrukturering i løbet af 2018. I den forbindelse har vi måttet sige farvel til omkring 18 kolleger på kontorområdet. Det er sket ad flere omgange. Blandt dem, der blev sagt op, var to med meget lang anciennitet (hhv. 32 og 40+ år). Andre har frivilligt forladt firmaet, og nogle af dem er blevet erstattet. Det lykkedes at forhandle rimelige fratrædelsesaftaler hjem til de to med lang anciennitet.

Klubbens arbejde i øvrigt

Der blev afholdt generalforsamling den 21. marts 2018. Den siddende formand, Iben Knudsen, valgte at gå af og overlade posten til næstformand Shila Serup. Laborantklubben holdt generalforsamling samtidig, og vi mødtes efter den ”alvorlige del af festen” for at spise sammen og høre et indlæg om ”God og mindre god adfærd på internettet”.

Shila indtrådte som ny formand i SU-arbejdet.

Klubben er ikke ret aktiv, så der er ikke meget arbejde for bestyrelsen.

Vores klub arbejder tæt sammen med laborantklubben og TL’s klub – særligt omkring løn- og ansættelsesforhold, da vi er ansat under samme overenskomst og med i et HK/TL-netværk i København.

Særlige initiativer/begivenheder i 2018

Vi har – sammen med laborantklubben og TL’erne – holdt et stort arrangement om efteruddannelse for vores kollegaer i Brøndby. Af 140 mulige deltog 77. HK, TL og BYG OVEN PÅ kom og fortalte om de muligheder, der findes i bl.a. IKUF. Vores adm. direktør og HR-chef var også inviteret; begge deltog. Vi fik en halv time foræret af firmaet, mod at vi selv sponserede en halv time (frokosten). Det var et krav fra ledelsen, at både medlemmer og ikke-medlemmer skulle inviteres, hvis firmaet skulle donere den halve time. Det er meningen, at tilsvarende arrangementer skal holdes på vores øvrige lokationer i løbet af 2019. Der skal bare lige findes tid til det.

- Indberettet af tillidsrepræsentant Shila Kustosz Serup

Laborantklubben Haldor Topsøe A/S

Medlemsudvikling i 2018

Vi er dags dato 50 medlemmer i klubben. Vi har fire laborantpraktikanter, hvor af to er færdiguddannet primo februar 2019 og to i august 2019. Der er blevet fastansat en laborantpraktikant i august 2018

Vi har desværre måttet sige farvel til fem medlemmer pga. massefyringen i august 2018, heriblandt to fra bestyrelsen.

Organisering og klubaktiviteter

Vi har i foråret 2018 afholdt et fyraftensmøde om forhandling og et om en glad arbejdsdag uden stress, men ellers har det været et stille år på arrangementssiden. I 2019 vil vi tage praktikantfrokostarrangementerne op igen.

Derudover vil vi arrangere fyraftensmøde om uddannelsesmuligheder. Vi er allerede i gang med at kigge på mulighederne for kurser/temadage for laboranterne in house samt om den nye ferielov, der træder i kraft 1. september 2020. Vi vil gerne, hvor det er muligt, invitere både TL’erne, IDA-folket og andre interesserede med til vores arrangementer. 

Forhandlinger på virksomheden

Allerede i februar 2018 var jeg til lønsumsforhandling. Her var knasten, om fritvalgsordningen skulle være en del af lønsummen eller ej. Ledelsen fastholdt, at det skulle den! Og de holdt fast i, at lønstigningen i snit skulle være 2,4% inkl. den stigning på 0,7% fra fritvalgsordningen, der var fastsat i OK17. Det har vist sig, at laborantgruppen faktisk i snit fik 2,4% uden fritvalgsstigningen. Jeg har indsamlet løndata til den årlige lønstatistik – 98% har svaret!

Massefyring august 2018

Bomben sprang på et ekstraordinært HSU-møde den 7. august – og resten af firmaet blev informeret d. 8. august 2018. B-siden forsøgte på mødet den 7. august at opfordre til, at så få som muligt ville blive berørt af afskedigelserne. Vi var rystede, især da der to måneder forinden havde været en ”vi kan det hele”-stemning fra ledelsen.

Begge parter valgte at stille op med et forhandlingsteam med et stærkt mandat i ryggen, således at forhandlingerne ikke ville trække unødigt ud. Efter tre dage var forhandlingerne ovre, antallet af afskedigelser var blevet reduceret, og vi synes, at vi fik forhandlet et fornuftigt og godt sæt afskedigelsesvilkår hjem.

TL og HK-lab afholdt et orienteringsmøde om vilkår mandag den 20 august, hvor også HK-kontoransatte var inviteret. Jeg blev indkaldt til møde sent samme eftermiddag, hvor de sidste formaliteter faldt på plads, og afskedigelserne blev effektueret tirsdag den 21. august.

Klubbens arbejde i øvrigt

Der er afholdt 12 bestyrelsesmøder siden seneste generalforsamling i november 2017.

Vi har igen talt meget om arbejdspres, sproget mellem ledere og medarbejdere, indplacering i ”Career framework”, udfordringer med arbejdsmiljøet – både fysisk og psykisk, ændring af indkøbsafdelingen/ny indkøbsportal mm. Alt dette og meget mere er noget, jeg forsøger at italesætte på LSU/HSU-møderne.

Bestyrelsen deltog i en bestyrelsesweekend i oktober på Klinten i Rødvig. Her deltog vi i workshops sammen med mange andre bestyrelser om f.eks.  persondataforordningen, ny ferielov og bestyrelsesarbejde. Vi fik også tid til os selv som bestyrelse og fik blandt andet lavet en årsplan, der gør det let at se, hvad bestyrelsen har af gode ideer, og hvem der er tovholder på de forskellige ting.

Tillidsrepræsentanten

Jeg har deltaget i tre kurser i HK-regi: ”Mediation – Hvordan man kan hjælpe parterne i en konflikt til selv at løse konflikten”, ”Psykologi i praksis” og ”Målrettet kommunikation”.

Jeg har brugt en del tid på at sørge for, at laborantpraktikanterne fik den rigtige løn. Det viste sig nemlig, at de blev lønnet forskelligt, til trods for at det i februar 2018 blev aftalt, at de skulle have 19.100 kr. med virkning fra 1. januar 2018. Desuden fandt jeg ud af, at de heller ikke alle sammen fik fritvalg, som de ifølge overenskomsten har krav på. Så har der været den sædvanlige samtale angående ferie til laborantpraktikanterne og løntræk af fri telefon (til trods for at man ikke bruger arbejdsmobilen som privattelefon)! Ud fra disse sager er det tydeligt, at det er vigtigt at tjekke sin lønseddel hver gang.

Desuden har jeg haft samtaler med HR om pension, om indplacering i Career framework og samtaler om medlemmer, der ligger under eller lige omkring startlønnen for nyuddannede, nyansatte laboranter.

Jeg har deltaget i delegeretmøder med DL-F samt generalforsamling i IMI i marts og arbejdsmiljødag i HK sammen med min chef i april. Delegeretmøde i Branchesektion Produktion i september, generalforsamling i DL-F Hovedstaden i november, temadag om persondataforordningen samt TR-træf i det private og sammen med TL-gruppen.

Derudover har der været møder med TR fra TL, Metal/El-forbundet, 3F og IDA her i Ravnholm og sammen med Frederikssund-TR’erne, hvor vi taler om, hvad der rører sig i de enkelte grupper/sites, hvad fællesnævneren er, og hvad vi vil have op på LSU og HSU.

SU/HSU

Jeg har deltaget i fire ordinære LSU-møder samt fire HSU-møder. Efter et SU-seminar i november 2017 er både samarbejdet i LSU og HSU blevet styrket, og der er en god stemning og accept af, at vi ikke altid er lige enige. Derudover har jeg deltaget i to ekstraordinære møder.

- Indberettet af tillidsrepræsentant Pia Groth Thomsen

KMD Ballerup

Organisering og klubaktiviteter

Kort tid efter sidste års generalforsamling var hele klubbestyrelsen inkl. suppleanter samlet til en 24-timers konference på Klinten. Her var der god tid og mulighed for at drøfte de almindelige dagligdagsudfordringer, men også agitation. I en travl hverdag er det ikke altid nemt at tænke kreative tanker, og ikke mindst var der mulighed for at lære hinanden bedre at kende.

Forhandlinger på virksomheden

I januar meddelte KMD, at de ville opsige lokalaftalerne om ”fratrædelse som følge af stillingsnedlæggelse og tryghedsaftalen”. Der blev holdt mange og lange møder i Dansk Erhverv, uden at vi nåede til enighed om en løsning.

KMD’s holdning var, at tiden var løbet fra den slags aftaler. Sandheden var nok nærmere, at der er gang i outsourcingen af en del medarbejdere. Udfordringen for KMD var, at i forbindelse med virksomhedsoverdragelse følger lokalaftalerne med, indtil de bliver opsagt med det aftalte varsel, som der er i lokalaftalen.

Vi tillidsrepræsentanter har ofte nævnt den manglende uddannelse af medarbejderne. Dette blev nu brugt mod os som en mulighed for erstatning af lokalaftalerne.

Selv om KMD syntes, at de gav sig hele tiden, så måtte vi til sidst meddele KMD, at tilbuddet om uddannelse slet ikke var tilstrækkeligt i forhold til tabet af lokalaftalerne, og at vi derfor ikke kunne indgå en ny aftale.

Opsigelsen af lokalaftalerne blev varslet overfor den enkelte medarbejder, og dette medførte, at der i KMD var 24 kollegaer, som ikke ville acceptere de ændrede vilkår og derfor betragtede sig som opsagt og var berettigede til godtgørelse jfr. Funktionærloven.

Der er rejst tvivl om, hvorvidt tryghedsaftalen og aftale om stillingsbortfald skulle komme i spil i forbindelse med opsigelsen, idet det er en væsentlig ændring. Sagen blev behandlet i arbejdsretten den 12. december 2018. Desværre fik vi ikke medhold.

Øvrig udvikling på virksomheden

Nearshoring til Polen har været i gang længe, og planen om at sende noget mere af arbejdet til Polen er ikke gået lige godt alle vegne. Der har været en stor udskiftning af visse medarbejdergrupper i Polen, så man er startet forfra på overdragelsen op til flere gange. Der er set eksempel på, at man nu har opgivet at få arbejdet udført i Polen.

Der har været meget travlt i flere projekter, der har været systemer, der skulle have været lukket, men som fortsat anvendes, der er projekter, som ikke kører helt efter planen, så der har været varslet en del overarbejde. Flere steder er der indgået aftale med medarbejderne om at skulle arbejde ekstra. Nogle steder er der indgået aftale om bonus for de ekstra timer.

Der har været og er stadig lidt grund til bekymring, idet der fortsat vil ske afskedigelser. Både som følge af besparelser i disse budgettider, men også på grund af lukning af projekter. Der gøres meget for at omplacere medarbejdere.

BPO-området er tæt på at lukke, hvilket forventes at ske i foråret 2019. Det har været en meget lang udfasning. Mange af kunderne har ikke ønsket at hjemtage opgaven og medarbejderne, men har i stedet valgt at give opgaven videre til en leverandør.

Dette har været årsagen til mange afskedigelser af medarbejderne i BPO, da der ikke har været tilsvarende stillinger andre steder i KMD.

Outsourcing af driften til IBM har påvirket hele KMD. Der blev overdraget cirka 230 danske medarbejdere i alt, heraf cirka 110 medarbejder fra Ballerup. Der har været udfordringer, blandt andet fordi IBM ikke fik gennemført de samtaler, de havde lovet medarbejderne. Medarbejderne har følt sig usikre og bekymrede for deres fremtid, idet IBM tidligt meldte ud, at der ville ske afskedigelser af de insourcede. Hvilket også skete i slutningen af november 2018.

Klubbens arbejde og særlige initiativer

I juni havde klubben et fantastisk gå hjem-arrangement med Niels Krøjgaard, hvor han på overraskende vis kunne se, om man taler sandt. Flere blev overrasket over, hvor præcis han var.

I forbindelse med uddeling af midler til ”Selvvalgt uddannelse” for 2018 fik næsten alle det, de søgte om i første omdeling. Det skyldes, at der ikke kom så mange ansøgninger, hvilket måske skyldes dårlig opsætning på intranettet.

Der var til gengæld tre gange så mange ansøgninger, som der var penge til, ved andengangstildelingen, som var de ekstra penge fra KMD, der fulgte af opsigelsen af lokalaftalerne.

Ved uddelingen for 2019 kunne flertallet af ansøgerne tilgodeses, igen som følge af de ekstra penge, som KMD har lagt i puljen som kompensation for opsigelsen af lokalaftalerne.

GDPR har også berørt os, idet oplysning om tilhørsforhold til fagforeninger betragtes som særligt personfølsomme oplysninger. Det medfører, at vi ikke må vise, hvem der er medlemmer. Så uddelingen af vores chokoladejulekalendere krævede, at det enkelte medlem selv kom og hentede sin julekalender.

2018 sluttede af med en nytårshilsen om, at KMD var solgt. Det er det japanske NEC, som har investeret i KMD. Et sådan køb skal godkendes af Konkurrencestyrelsen, så derfor er vi i lidt af et vakuum: Hvad kommer der nu til at ske? Medarbejderne som helhed ser dog frem til at få en ejer, som tænker fremtiden, og ikke som en kapitalfond kun tænker økonomi.

- Indberettet af tillidsrepræsentant Else Bergmann

Teknikerklubben LEO Pharma

Det seneste år har været præget af flere mindre opsigelsesrunder og indgåelse samt opsigelse af et par lokalaftaler. Plus af en længe ventet afklaring på spørgsmål i forbindelse med fritvalgskontoen.

Den nye persondataforordning (GDPR) har desuden bevirket en vis usikkerhed, så vi har fået revideret vores mailliste m.v.

Det har været en prioritering at møde nye kolleger. Dette lod sig gøre første gang i oktober på et klubinformationsmøde i vores ikke helt færdigindrettede TR-lokale. Her mødte otte nye kolleger frem. Vi vil holde flere af disse møder løbende og efter behov.

Vi har på sidste generalforsamling opstillet følgende fem prioriteter for bestyrelsens arbejde i den netop overståede periode.

  1. Klubbens synlighed
  2. At fastholde ”gamle” medlemmer + få nye medlemmer
  3. Medlemsarrangementer
  4. Samarbejdet i fællesklubben og mellem TR-kolleger
  5. Møde LEO Pharmas ledelse

Sidst i generalforsamlingsperioden udsendte vi endvidere en spørgeskemaundersøgelse i et forsøg på at få meningstilkendegivelser fra lidt flere end dem, der møder op på generalforsamlingen.

Forhandlinger på virksomheden

De ovenfor nævnte lokalaftaler drejer sig om rådighedsvagt hos stabilitetsteknikerne og i dyrestalden samt om en syvdages arbejdsuge for cirka 35 af vores kolleger i API-produktionen.

Førstnævnte aftale endte med en takstregulering fra 200 kr./døgn til 400 kr./døgn. Det er en klar forbedring af den hidtidige aftale.

Aftalen i API-teknikerregi blev indgået efter lange drøftelser for derefter at blive opsagt mindre end en måned efter, at den var trådt i kraft. Simpelthen fordi det viste sig, at det ikke kunne lade sig gøre at opstille vagtplaner, der tilgodeså ”work/life balance”. Samt at arbejde på helligdage ikke blev kompenseret tilstrækkeligt. Vi var ved deadline på denne beretning i januar meget tæt på at genoptage forhandlingerne, så vi kan finde en lidt mere Leo Pharma-orienteret og intelligent løsning på det hele.

Med hensyn til fritvalgslønkontoen kan man som noget nyt med OK17-20 bruge fritvalgsmidler til at betale sig til mere frihed. Det har været en lang proces, men vi er nu nået til enighed med Leo Pharma om tolkningen. I den forbindelse en stor tak til Steen, vores faglige kontaktperson i HK.

En anden udfordring har været at få opgjort, hvor meget nuværende og fratrådte medarbejdere skulle have overført til deres pensionsopsparing i forbindelse med regulering af fritvalgsmidler fem år tilbage. I alt er der blevet efterbetalt cirka 880.000 kr. til rigtig mange nuværende og tidligere kolleger.

Klubbens arbejde i øvrigt

Vores SU er inde i en forandringsproces. Desværre har der fra ledelsens side været en næsten fuldstændig udskiftning af medlemmer. Vi må se, om vi kan fortsætte de gode takter, der har været i løbet af året. De tre tillidsrepræsentanter i fællesklubregi har sammen med akademikerklubben og de administrative HK-kolleger gjort deres for at få samarbejdet til at glide. Det agter vi at fortsætte med.

Klubbens bestyrelse var i starten af februar 2018 på seminar, så vi kunne få vores arbejde til at blive lidt mere målrettet. Vi fik sat system i flere af vores arbejdsopgaver, blandt andet ved hjælp af en handlingsplan. Der arbejdes stadig ud fra denne. Vi havde ved samme lejlighed vores formand for SU og HR-chef med, så han kunne møde os som bestyrelse og vice versa. Alt i alt en god fredag/lørdag på ”Klinten” i Rødvig.

Til sidst vil vi bare nævne, at Franck, vores næstformand, er blevet valgt ind i den ene af LEO Pharmas bestyrelser. Tillykke med det, Franck!

- Indberettet af tillidsrepræsentant Michael R. Andersen

Laborantklubben H. Lundbeck A/S - Klub 1002

Medlemsudvikling i 2018

Organiseringsprocenten er nogenlunde stabil.

Flere nyansatte er medlemmer ift. tidligere år.

Organisering og klubaktiviteter

Vi holder fællesfrokost i kantinen cirka fire gange om året, hvor medlemmer og bestyrelse har mulighed for at mødes og snakke om løst og fast.

Der blev afholdt medlemsmøde ifm. lokalforhandlingerne, hvor medlemmerne blev informeret om forløbet og resultaterne. Ledelsen deltog ved dette møde, og medlemmerne kunne stille spørgsmål direkte til ledelsen.

Til vores generalforsamling deltog Hanne Brogaard. Hun fortalte om den nye ferielov. Der var også et foredrag omkring Counter Feit. Begge dele var medlemmerne meget interesserede i at høre om.

Til jul blev der sendt et julekort ud til medlemmerne sammen med ”GOD KOLLEGA KARMA”-ting og et stykke chokolade fra klubben.

Der blev holdt en ekstraordinær generalforsamling, hvor klubben blev splittet op i HK og TL igen. Nu er klubben kun for HK.

Forhandlinger på virksomheden

Lokalforhandling. Efter mange års forhandling er der endelig kommet en titel og løntrin på en udnævnelse over seniorlaborant.

Opdatering af lokalaftale foregår umiddelbart efter lokalforhandlingen, så den altid er opdateret.

Klubbens arbejde i øvrigt

Der blev valgt ny bestyrelse til generalforsamlingen. Den er nu reduceret til fire personer.

Der holdes bestyrelsesmøder efter behov. Bestyrelsen holder frokost sammen en gang om måneden, hvor det meste kan klares.

Bestyrelsens arbejde

Samarbejde med andre faggrupper på virksomheden.

Indberetning til lønstatistik. De fleste medlemmer har givet fuldmagt til indberetningen.

Der holdes et månedligt møde i Fællesklubben.

SU.

Uddannelsesudvalget, IKUF (som vi har lokalt).

HS&E (miljø og arbejdsmiljø): Deltager i møder, hvor vi opdateres om, hvad HS&E arbejder med.

Særlige initiativer/begivenheder i 2018

Ved lokalforhandlingen blev der forhandlet lønregulering samt indført en ny udnævnelse.

- Indberettet af tillidsrepræsentant Rikke Kruse Andreasen

NOV laboranternes klub

Medlemsudvikling i 2018

Der har ikke været varige ændringer, men vi har et ”midlertidigt” medlem, idet vi for første gang har en laborantpraktikant. Vi har dermed stadig 100 % organisationsdækning.

Organisering og klubaktiviteter

Der har været klubmøder med afstemning af ønsker fra medlemmer. Disse centrerer sig om at påtale vigtigheden af efteruddannelse (tillidsrepræsentantens personlige kæphest) og om at få aktiveret en uddannelsesagent til at varetage disse opgaver fremadrettet.

Forsøg på at få andre HK’ere ved NOV til at komme til fyraftensmøde hos HK Hovedstaden gav ingen tilmeldte (sat i værk med faglige sagsbehandler). Vi vil forsøge organisering på det administrative område igen i 2019, men på vores adresse i Brøndby.

Forhandlinger på virksomheden

Vi er blevet lønreguleret +2% som i 2017, dog er forskellen i 2018, at reguleringen er mere ”flad”. Det vil sige,  at kollegaer ikke har fået trukket deres løn op til niveau ift. anciennitet/erfaring/opgaver. Der er forskel på, hvornår kollegerne er blevet ansat, og vores nuværende laboratorieleder er opmærksom på problemstillingen samt indstillet på at gøre noget ved det. Det skal dog lige bevises – der bliver holdt skarpt øje med, hvad der sker. I denne forbindelse er lønstatistikken super vigtig!

Vi har kontakt til HR (ny leder) for at få ændret vores lønregulering 1. juli til lønforhandling gældende fra 1. marts/1. april. Dette er realistisk, hvis vi får 2019 med lønregulering 1. marts/1. april og 2020 med decideret lønforhandling. Ét skridt ad gangen!

Klubbens arbejde i øvrigt

Generalforsamling afholdt december 2018.

Bestyrelsen byder ind på klubbestyrelsesweekend i november for at få nye inputs fra andre klubber og faggrupper i IMI.

En smule kontakt til Metal-tillidsrepræsentanten. Dog ikke det store sammenfald af interesser, så der var måske ikke den store interesse fra Metal?

Vi vil forsøge at arrangere enten virksomhedsbesøg her (via DL-F) eller andre steder inden for samme laboratorieområde/interesser.

Særlige initiativer/begivenheder i 2018

Det har ikke stået 100% klart, hvad vores amerikanske ejer ville med vores virksomhed set i lyset af olie-/gassektorens gevaldige omstillinger og prisudsving. Der har være lidt mere ro på efter fællesmøde. Der vil forsat være meget aktivitet i Danmark, og NOV har intentioner om, at disse øges i 2019. Laboratoriet har bidraget betydeligt til tekniske løsninger, udvikling af testopstillinger der binder direkte op til vores udvikling/forbedring af produkter (fleksible olie/gas/vand/rør). Der er således ikke pt. nogen, der udfordrer vores berettigelse som laboratorie.

- Indberettet af tillidsrepræsentant Robert Emil Madsen

Laborantklubben Novo Nordisk A/S

Medlemsudvikling i 2018

Det samlede antal medarbejdere på vores lønaftale er faldende. Hovedårsagen er, at vi desværre har sagt farvel til 103 laboranter i 2018, hvoraf de 86 var medlemmer. Dette skyldes endnu en fyringsrunde i R&D, og denne gang var det ikke på grund af besparelser, men fordi ledelsen ønsker at satse på nye forskningsområder og ny teknologi.

Vi har heldigvis kunnet opretholde medlemsprocenten, ja, endda med en lille stigning. Det skyldes til dels, at vi har fået ryddet mere op.

Heldigvis har vi også formået at få organiseret nogle af vores ”gamle” kollegaer, der ellers ikke har været interesseret i HK. Det er den vej, vi skal gå for at få flere medlemmer eller i hvert fald for at kunne opretholde medlemsprocenten og i takt med dennes størrelse fastholde indflydelse, når vi som klub forhandler og udfordrer ledelsen om bl.a. vores lokale aftaler.

Forhandlinger på virksomheden

I Kalundborg var der før sommerferien en nedlukning af fylde- og pakkelinje i Produktionen. Det betød et bortfald på 250 jobs. Alle, der ønskede det, blev tilbudt et job via en intern jobbank. Aftalen er helt unik for Produktionen, som giver en form for jobgaranti. Den er forhandlet via vores Fællesklub, og vi kender ikke til lignende aftaler i andre virksomheder. Vi havde i alt 13 medlemmer, som havde uddannelser som henholdsvis farmakonomer, laboranter og bioanalytikere. Det viste sig, at vi især for farmakonomerne kan se en udfordring fremadrettet, da de ikke med deres grunduddannelse alene kan matches til et laborantjob.

Hvis man ikke ønsker at komme i jobbanken, vil man blive opsagt med en fratrædelsesaftale, som vil være forskellig alt efter ens anciennitet.

Alle, der ønskede at komme i den interne jobbank, er omplaceret – hovedsageligt i Københavnsområdet.

I personsager har vi forhandlet 2.950.000 kr. ekstra hjem til vores medlemmer. Hvilket vel at mærke er ud over det beløb, som vores medlemmer retmæssigt har krav på jf. Funktionærloven. Der er tale om fratrædelsesaftaler, hvor ledelse og medarbejder har besluttet, at samarbejdet skal ophøre.

Fyringsrunde bedre end sidst

Fyringsrunden i R&D foregik på en bedre måde end fyringsrunden i 2016, som vi ikke ønskede gentaget. Fyringsrunden blev meldt ud den ene dag, og den næste dag skete fyringerne i større grupper ad gangen. Inden for to-tre timer var det overstået.

Det betød også, at vi som klub måtte gribe det lidt anderledes an for stadig at have kontakten til de fratrådte, også efter deres fritstilling. Forhandlingerne om en fratrædelsespakke er foregået mellem Fællesklubben, andre foreninger for akademikere, leder og ledelsen. Få personer har deltaget i dem, og det har været holdt i et lukket rum.

Der er nogle få ændringer ift. 2016. Bl.a. er der kommet en uddannelsespulje med til hver enkelt medarbejder, som skal bruges til at øge kompetencerne. Vi havde et samarbejde med Virksomheds- og Kompetencecenteret i HK Hovedstaden, fordi vi dels ønskede at bruge HK, dels ønskede at give vores medlemmer flere muligheder. Vi havde også denne gang lavet en aftale med HK it, medie & industri Hovedstaden om at tilbyde de opsagte kolleger et Kvikstart-kursus, hvor man kan få gode råd til ansøgning, CV, HK’s JobBørs og karriererådgivning. For de medlemmer, som det var relevant for, henviste vi til de tilbud, som HK holder løbende om efterløn, eller til at tage direkte kontakt til A-kassen.

Der er stadig en del opfølgning og kontakt med de fratrådte.

Klubbens arbejde i øvrigt

Der er stort fokus på fravær i Novo Nordisk. Ledelsen afholder fraværssamtaler med medarbejderne, hvor vi tillidsrepræsentanter deltager som bisidder. I det forgangne år har vi været med ved i alt 85 fraværssamtaler. Derudover har vi kontaktpersonmøder, kaffemøder og netværksmøder.

Vi har fejret 50-årsjubilæum, som vi markerede tydeligt over for vores medlemmer ved at uddele en gave til alle. Det var en meget positiv oplevelse at uddele chokolade, en paraply med vores logo på og et jubilæumshæfte, hvortil det var lykkedes at få kontakt med seks ud af syv mulige formænd. Til vores reception for samarbejdspartnere deltog alle seks formænd.

I år valgte vi at afholde vores generalforsamling på to sites: i henholdsvis Måløv og Kalundborg. Medlemmerne i Kalundborg deltog via Skype, hvor de kunne følge med og deltage aktivt, hvis de havde noget på hjerte. Det blev en stor succes, og det vil vi gentage til næste år. Flere har allerede givet udtryk for, at de gerne vil deltage, hvor afstanden til Måløv før var for stor til at blive prioriteret.

I klubregi har vi afholdt 20 aktiviteter for vores medlemmer. I alt har 818 medlemmer deltaget. Vi har et samarbejde med Novozymes, og 163 har deltaget fra deres klub. Vores aktiviteter er meget populære, og vi fordeler arrangementerne ud på heldagskurser, foredrag og gå hjem-møder.

Særlige initiativer/begivenheder i 2018

Vi har oprettet et kvalitetsnetværk for at samle kolleger, farmakonomer og laboranter, som arbejder inden for kvalitetsområdet. Der har været afholdt to møder. Vi har med et spørgeskema udsendt til specielt denne gruppe fået en masse svar, som vi nu skal kigge nærmere på. Her opfordrede vi i øvrigt vores medlemmer til at sende skemaet videre til de af deres kolleger, som ikke er medlemmer, for at få så mange svar som muligt – og for at vise dem, at vi prøver at gøre noget på dette område.

På et fælles seminar for arbejdsmiljørepræsentanter fra alle funktionærgrupper i Fællesklubben afholdt i september 2017 var der enighed om at forbedre samarbejdet mellem de lokale tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter. Der arbejdes på, at de lokale tillidsrepræsentanter fra Teknikerklubben og Laborantklubben opbygger et netværk, hvor udfordringer, bekymringer og ønsker i fremtiden kan vendes i netværket. Det hviler meget på tillidsrepræsentanternes skuldre at sørge for alt det praktiske vedr. møderne.

- Indberettet af tillidsrepræsentant Tina Nissen

Foto: Kirsten Gregers Jørgensen

Officeklubben Novo Nordisk

Fyringsrunde

Officeklubben mistede medlemmer blandt de knap 70 opsagte administrative medarbejdere i fyringsrunden i november 2018 og de efterfølgende organisationsændringer. Vi har hjulpet (og er stadig i kontakt med) de fleste – dels via HK Kvikstart-dagskurser og booking af karrieresamtaler med HK VKC, dels ved at stå til rådighed i hele deres opsigelsesperiode. Mange er heldigvis i arbejde igen – nogle indenfor få dage sågar.

Personsager

Vi har haft godt og vel 25 forskellige personsager, der involverer alt fra fysisk sygdom over stress, mobning, revalidering, advarsler, samarbejdsvanskeligheder og omplaceringer. Langt de fleste forløber gnidningsløst, men nogle få ender ud i fratrædelsesaftaler, hvor vi bestemt kan være indholdet bekendt. En enkelt blev opgjort til, at vedkommende havde betalt kontingent i 14 år og blev kompenseret med, hvad der kan omregnes til 15 års kontingent. Vi arbejder tæt sammen med vores bedriftslæger og socialrådgivere, hvilket giver en ekstra tryghed for de medlemmer, der er sygemeldte eller i revalideringsforløb.

Organisering

Med den nye strategi om at være en aktiv karrierepartner har vi sagt velkommen til 101 nye medlemmer i 2018. I første kvartal 2019 lanceres en stor kampagne til samtlige administrative medarbejdere – organiseringsprocenten er kraftigt stigende.

Lønninger

Vi har forhandlet personligt for nogle få udvalgte medlemmer, der lå/ligger så lavt lønmæssigt, at de skulle løftes udenom den forhandlede lønsum. Vi har fået tilfredsstillende resultater, og en enkelt har været over forventning.

Herudover har vi afholdt lønkurser for medlemmer – efter arbejdstid – hvor vi lærer dem at kende forskel på begreberne i vores lokalaftale og klæder dem på til at argumentere og ”time” deres ønske om at stige i løn, bl.a. ved at lave en tidslinje over deres ansvar og gennemgå deres jobbeskrivelse for fejl og mangler. Vi slutter af med pizza og øver os i ”one-liners”, deres leder kan bruge til at gå videre med ønsket/kravet.

Karrierepartner med kurser

En af vores primære årsager til de mange nye medlemmer er de gode historier om vores faglige årshjul/kursuskalender. Vi udbyder en række kurser, der er stærke på den faglige del af det administrative fag. Bl.a. ”Avanceret Excel”, ”Referat- og notatteknik”, ”Præsentationsteknik”, ”Konflikthåndtering”, ”Mobiltelefonen som arbejdsredskab” og ”LinkedIn”.

Sparring

Vi har i 2018 afholdt knap 50 1:1 samtaler med medlemmer, der har ønsket input til deres udviklingsplan, forberedelse til et møde, gode råd om uddannelse, formulering af problemstillinger eller en generel, fortrolig snak.

Generalforsamling/bestyrelsen

Vores generalforsamling forløb over al forventning, og vi fik opbakning til alle initiativer. For første gang i mange år er vores bestyrelse fuldt besat inkl. suppleanter, og vi har sammen planlagt ambitionerne for 2019.

Facebook

Vi har oprettet en lukket gruppe kun for medlemmer, hvor vi flere gange om ugen holder medlemmerne opdaterede på tilbud fra HK, nyt fra klubben, besked om hvilket site vi kan træffes på, opfordringer til videreuddannelse og inspiration til fremtiden – ligesom vi i december afholdt adventskonkurrencer om vilkårsspørgsmål og trak lod blandt de rigtige svar om bl.a. biografbilletter.

Ambitioner for 2019

Klubben anerkender 2019 som AMR-år og har planlagt to heldagsmøder for arbejdsmiljørepræsentanter, hvor fokus er på samarbejde mellem arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentant. Vi har endvidere søsat initiativer til at klæde vores arbejdsmiljørepræsentanter på til hverdagens udfordringer med f.eks. kurser i interaktion på alle niveauer, engelsk for tillidsvalgte og gennemslagskraft.

Vores årshjul for 2019 sætter fokus på fremtidens kompetencer med bl.a. ”Programmering i Excel”, ”Udvikling af apps” samt ”Vild med dansk”.

Som nævnt vil vi også rulle en organiseringskampagne ud blandt alle administrative medarbejdere ansat i Novo Nordisk.

- Indberettet af tillidsrepræsentanter Marianne Harboe-Larsen og Tonni Reiche Vangsted

Laborantklubben Novozymes

Medlemsudvikling i 2018

I alt har 21 laboranter forladt Novozymes i 2018. Heraf var de tre laborantpraktikanter, som ikke fik ansættelse i Novozymes efter endt uddannelse.

  2009  2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
 Medlemstal i NZ 378  374 396 408 403 402 400 388 385 386
 Medlems-% i NZ  82 83 83 84 83 82 82 83 82 83

Organisering og klubaktiviteter

Som vi har gjort i mange år, besøger tillidsrepræsentanterne alle nyansatte, og langt de fleste vælger heldigvis at blive medlem af Laborantklubben.

Når laborantpraktikanterne starter deres 1-års-praktikforløb, sender Laborantklubben alle praktikanter en mail med oplysninger om, at det er nu, de skal skifte kontingentgruppe for at optjene retten til dagpenge, og desuden anbefaler vi et medlemskab af HK. De får ligeledes et personligt besøg af en tillidsrepræsentant i starten af deres praktiktid.

Forhandlinger på virksomheden

Ved årets forhandlinger havde vi fokus på at få lønkroner samt en justering for gruppen med lav uddannelsesanciennitet (efter startlønnen var blevet løftet til kr. 29.000,- / 29.500,-).

Lønsummen øges med 1,8%.

Ferietillæg/fritvalgskonto øges med 1,1% til 3,7%.

Klubbens arbejde i øvrigt

I uddannelsesudvalget arbejdes der på at afdække de kompetencer, som Novozymes har brug for i fremtiden. Det er ikke overraskende digitalisering og automatisering, der er i fokus. Så vi skal fremover blive bedre til håndtering af megadata og programmering. Derfor arbejdes der på et generelt løft af vores kompetencer på disse områder.

Selvvalgt uddannelse blev etableret sidste år i Novozymes, og her har medarbejderne mulighed for at tilegne sig helt nye kompetencer.

Særlige initiativer/begivenheder i 2018

Laborantklubben har været aktiv i dannelsen af det tværgående netværk, hvor alle arbejdsmiljørepræsentanterne fra laboratorieområderne deltager. Der holdes to møder om året, disse planlægges af arbejdsmiljørepræsentanter, og emnerne spænder fra arbejdet som arbejdsmiljørepræsentant til ”tips & tricks” samt erfaringsudveksling.

Bestyrelsen har holdt et temamøde med fokus på arbejdsmiljøet, hvilket medførte udarbejdelse af en trivselsundersøgelse, som blev sendt ud lige før sommer og fremover vil blive udsendt hvert år.

- Indberettet af tillidsrepræsentant Anne Breum


NZ Office

To år med klubben

Tillidsrepræsentant Susanne Wendelbo Lindeløv blev valgt d. 26. maj 2016, og klubben blev startet 5. juli. Vi kunne derfor fejre toårs jubilæum i sommeren 2018.

I de to første år har vi oplevet en kraftigt stigende organiseringsprocent. Vi har løbende informeret både medlemmer og ikke-medlemmer om nye tiltag, fokusområder, forhandlinger mv. via nyhedsbreve, frokostmøder og SharePoint. Vores mål er at holde fokus på vores gruppe ved at være synlige ved møder med organisationen, People & Organisation (HR), vilkårsopgaver og projekter samt HK, således at vi bliver hørt og taget med på råd og skaber et tæt og godt samarbejde. Ved synlighed bliver vi også mere accepteret som klub og for vores arbejde som administrative medarbejdere.

Der er afholdt en del frokostmøder i både Kalundborg og Bagsværd (med ens agendaer). Der har været et ønske fra medlemmernes side om at holde nogle af frokostmøderne mere uformelt, så der er tid til vidensdeling – det prøver vi nu på.

Ved lønforhandling i januar 2018 fik vi forhandlet os frem til 1,8% i lønregulering og 1,1% ekstra i ferietillæg (fra tilpasningsforhandlingerne OK17). I januar 2019 blev den årlige lønforhandling for den samlede administrative gruppe afsluttet med et fint resultat: 1,9% i ren løn og dertil kommer 0,6% ekstra på feriegodtgørelsen, som nu er oppe på samlet 3,8%.

Samtidig med lønforhandlingerne har vi underskrevet en opdateret lønaftale. Det er værd at bemærke, at hvis vi som gruppe ikke er repræsenteret ved en tillidsrepræsentant, så er det suverænt arbejdsgiver, der fastsætter lønreguleringen. Dette er ikke noget nyt, men noget man bliver opmærksom på, når man nærlæser en sådan aftale.

Uddannelse

NZ Office har stadig meget fokus på uddannelse, således at vi er attraktive både internt og eksternt. Vi opfordrer til at søge uddannelse via selvvalgt uddannelse og håber, at flere vil søge via vores fælles pulje med Tek. og Lab, så vi også får del i disse penge. Vi har også udsendt en survey til alle administrative, som vi vil tage udgangspunkt i fremover. Her var et større ønske om afholdelse af gå hjem-møder, så det arbejder vi videre på sammen med People & Organisation.

Vi har samtidig opfordret vores medlemmer til at benytte Karrieretelefonen i HK, da de også kan hjælpe med forslag og sparring på individuel uddannelse og udvikling.

Et medlem har givet et interview om selvvalgt uddannelse i HK IMI-bladet, og her har vi også været synlige i NZ Office.

Fremtidens administrative medarbejder

Vi har haft tre deltagere med i et netværk omkring fremtidens administrative medarbejder. Her satte vi fokus på vores nuværende arbejdsopgaver, og hvordan vi forventer, de bliver i fremtiden, samt hvordan vi skal uddanne og udvikle os for at være attraktive.

Vi har deltaget i HK IMI’s elektroniske julekalender vedr. dette emne og efterfølgende fået indslaget lagt på Zymer TV. Vi har holdt et oplæg på HK it, medie & industri Hovedstadens generalforsamling i marts for over 300 tilhørere, og vi har medvirket i en artikel i IMI-bladet. Så her har vi også været virkelig synlige både mht. NZ Office, vores fag og NZ generelt.

Medlemmer

Vi har i høj grad fokus på vores medlemmer for at informere og hjælpe dem bedst muligt og høre, hvordan deres dagligdag fungerer i Novozymes-kulturen.

Alle medlemmer har mulighed for at tage en personlig snak med mig, og jeg har opfordret til at booke 1-2-1 frokostmøder, hvis der er noget, jeg bør vide. Dette er der en del, der har benyttet, og det sætter jeg stor pris på, da jeg dermed både kan sparre med medlemmer, give gode råd og vejledning samt lære dem og firmaet bedst muligt at kende.

Elever

Der har været stor fokus på vores elever, og dette vil vi rigtig gerne udbrede til resten af klubben/medlemmerne, når vi har ekstra ressourcer i bestyrelsen. Eleverne afholder frokostmøder (både alene og med NZ Office), og der er afholdt flere gå hjem-møder i samarbejde med Novo Nordisk-elever.

Vi har desuden afholdt en række elevkurser: ”Fagprøve vejledning” , ”LinkedIn – opbyg dit netværk”, ”CV/job-ansøgning”, ”Jobsamtale og lønforhandling” samt ”Avanceret Excel”.

Elevgruppefrokostmøder og gå hjem-møder er en stor inspirationskilde for resten af den administrative gruppe og kunne være rigtig godt at få videregivet og effektueret for os andre, så vi dermed kan dele viden og arrangere interessante kurser.

Tillidsrepræsentanten

Jeg har taget flere TR-uddannelser via HK i det forgangene år for at blive klædt endnu bedre på til forskellige tillidsrepræsentantopgaver. Herunder kurser i forhandling, mediation, kommunikation samt trivsel og arbejdsglæde.

Klubben har også være brugt som ”Rekrutteringshjælper” til et projekt, og i den forbindelse fik vi opfyldt tre personers ønsker om at prøve nye udfordringer internt i Novozymes.

Jeg bruger en del tid på forskellige møder, der er relevante for NZ Office, blandt andet med Fællesklubben, Vilkår-People & Organisation, Samarbejdsudvalg, TTA (”Tilbage til arbejde”), Uddannelse, Fritidsklubber mm. Det er vigtigt at deltage der, hvor vi kan få indflydelse og blive hørt som faggruppe.

NZ Office opfylder de nye krav, der stilles i persondataforordningen, og holder persondata arkiveret på it-systemer, som kun tillidsrepræsentanten har adgang til.

Vi har et rigtig godt samarbejde mellem tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant, hvor vi hjælper hinanden og deler viden. Vi afholder møder efter behov og deler viden via mails og HK-kurser.

Bestyrelsen

Vi er en meget aktiv bestyrelse, som har et supergodt samarbejde og rigtig mange bolde i luften. Vi håber på at få endnu flere med, så vi kan gøre det endnu bedre for alle vores medlemmer og administrative ”Zymere”.

Bestyrelsen afholder cirka to gange årligt et off-site strategimøde, således at vi kan planlægge kommende fokusområder. Bestyrelsen bliver i den forbindelse ”købt fri” af HK, så vi ikke skal bruge feriedag/flextid.

Jeg vil gerne takke hele bestyrelsen for det kæmpe stykke arbejde, der lægges i NZ Office.

Prioriteter for den kommende tid

I punktform lyder vores kommende fokusområder: fritidsforeninger,          uddannelse/udvikling, elever – arrangementer, NZ Office frokostmøder/gå hjem-møder, studentermedhjælpere med administrative opgaver, flere medlemmer og god velkomst til nye administrative kolleger, nye lønforhandlinger, fremtidens medarbejder/ automatisering/robotisering – og meget, meget mere.

- Indberettet af tillidsrepræsentant Susanne Wendelbo Lindeløv

Radiometer

Af de vigtigste begivenheder i 2017/2018 vil jeg nævne:

Lønforhandlingen

I år forhandlede vi sammen med TL og HK-Lab i fælles forhandlinger.     

Det blev desværre ikke til de store lønforhøjelser. 1,5% til individuel lønregulering og 0,6% til fritvalgskontoen.

SU

Under SU har jeg deltaget i følgende udvalg:

• Gode udvalg

Følgende er blevet igangsat i år: Flexible Benefits for 2018, sommerfest, julegaver og julefrokost.

• Rekrutteringsudvalg           

Der arbejdes stadig på et oplæg vedrørende dette udvalgs formål.

• Luna (omhandler udflytning af vores Distributionscenter til Polen)

Der er i år lavet en fastholdelsesbonus med de fastansatte medarbejdere i shippingafdelingen. Aftalen går ud på, at hvis en medarbejder indgår denne aftale, vil det udløse bonus på seks måneders løn. Aftalen gælder indtil 30. juni 2020. Hvis udflytningen bliver forlænget, skal aftalen genforhandles. 

• Understøttelsesfond

Der har været to sager i år, hvor der er uddelt midler fra fonden.

Andet

Radiometer har i år lavet en ny pensionsaftale med PFA. For, dem der har beholdt deres gamle PFA-ordning og ikke fået flyttet den til Nordea, vil den fulde overflytning til den nye PFA-ordning først ske i efteråret 2019. 

Med disse ord vil jeg slutte min beretning for året 2017/2018.

- Indberettet af tillidsrepræsentant Hans-Jørgen Ehlers

UNI-HK Unilever Danmark

UNI-HK

Vi har i løbet af året afholdt infomøder og kage/frokost-komsammen, hvilket passer bedst ind i vores klub. Det har været endnu et år med forandringer – nogle større end andre – og hvor der bliver stillet større og større krav til os i form af omstilling og ændrede arbejdsopgaver.

Lokalaftalerne har vi i HK-gruppen gennemgået, og vi har drøftet, om der var plads til forbedringer og/eller ændringer. Vi mangler endnu at tale om, at hvis A udgår, så har vi en B, vi vil erstatte med.

Overenskomst 2017-2020 og de væsentligste ændringer:

  • Uddannelse: Aftalt uddannelse = 100% løndækning / Selvvalgt uddannelse = 80% løndækning. Her har vi arbejdet på at lave aftaler, og vi har fået lavet rammeaftale om ”Aftalt uddannelse”.

    Vi har desuden fået to frivillige HK-uddannelsesagenter, Heidi-June og Randi, som skal hjælpe vores kolleger i gang med uddannelse - læs mere her. Heidi og Randi har i denne forbindelse deltaget i uddannelsesworkshops. (Linket er udløbet pr 8/22 2022)

  • Afspadsering: Ret til aftalt afspadsering

     

  • Seniorer: Ret til at Aftale seniorordning, når der er mindre end fem år til pension. Vi har lavet en senioraftale med retningslinjer for, hvornår og hvordan der kan opspares.

  • Børnefamilier: Ret til hel fridag ved barn syg/omsorgsdage via fritvalgskonto/13 ugers forældreorlov. Vi har dog allerede to barns sygedage i vores lokalaftaler.

  • Fritvalgslønkontoen stiger pr. 1. marts 2019 med 0,6%. Herefter udgør ordningen i alt 4%.

 

Klubbens arbejde i øvrigt

Emner som er igangværende både i SU og separate arbejdsgrupper:

Flytning internt – free seatings / Personalehåndbog – ask UNA / Afholdelse af salgsmøder / Information/invitation til alle nordiske medarbejdere vedr. firmatur til Halmstad / Besparelse på morgenmadsordning.

Særlige initiativer/begivenheder i 2018

I vores lokalaftaler har vi en firmabetalt (HK-)uddannelsesdag, som vi i april brugte på en studietur til Krakow, hvor vi besøgte den hub, nogle af vores tidligere arbejdsopgaver er flyttet til. Vi talte HK, lokalaftaler samt hyggede os i hinandens selskab.

- Indberettet af tillidsrepræsentant Brit Fischer

Trustpilot
OK logo HK en OK fagforening

Mest besøgte indhold på HK.DK

Fagforening

  • Alt om din løn
  • Er du blevet opsagt?
  • Skal du holde ferie?
  • Regler om arbejdstid
  • Alt om overenskomster

A-kasse

  • Læs breve fra HK
  • Find blanketter
  • Udfyld udbetalings-/dagpengekort
  • Se udbetalingsperioder
  • Søg feriedagpenge

Bliv medlem

  • Læs om kontante rabatter og fordele
  • Se alt det du får med et medlemskab
bliv medlem

Kontakt HK

Ring til HK
Fagforening

Når du har spørgsmål til ansættelsesvilkår, kontingent, efterlønsbidrag og medlemskab samt samtaler i Job og Vejledning.
7011 4545
Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
Bestil opkald

Ring til
HK's A-Kasse

Når du har spørgsmål til dagpenge, feriedagpenge, efterløn, jobsøgning i EØS og selvstændig virksomhed.
7010 6789
Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 10.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
Bestil opkald

Chat med en
rådgiver

Du kan chatte med os, når du har brug for gode råd, vejledning eller har spørgsmål til dit medlemskab.
Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00

Find din
lokalafdeling

HK har lokalafdelinger over hele landet, så vi er altid tæt på.
Find afdeling
Husk, at du også altid er velkommen til at skrive til os

Bliv medlem

Stå stærkere i dit arbejdsliv

bliv medlem
  • Privatlivspolitik
  • Cookies
  • Skærmdeling
  • Få Læst teksten op

Log ind som medlem

Log ind med NemID
Du kan altid bruge dit NemID til at logge ind på HK.dk. Hvis det er første gang du logger ind, skal du altid bruge dit NemID

log ind