NZ Office
To år med klubben
Tillidsrepræsentant Susanne Wendelbo Lindeløv blev valgt d. 26. maj 2016, og klubben blev startet 5. juli. Vi kunne derfor fejre toårs jubilæum i sommeren 2018.
I de to første år har vi oplevet en kraftigt stigende organiseringsprocent. Vi har løbende informeret både medlemmer og ikke-medlemmer om nye tiltag, fokusområder, forhandlinger mv. via nyhedsbreve, frokostmøder og SharePoint. Vores mål er at holde fokus på vores gruppe ved at være synlige ved møder med organisationen, People & Organisation (HR), vilkårsopgaver og projekter samt HK, således at vi bliver hørt og taget med på råd og skaber et tæt og godt samarbejde. Ved synlighed bliver vi også mere accepteret som klub og for vores arbejde som administrative medarbejdere.
Der er afholdt en del frokostmøder i både Kalundborg og Bagsværd (med ens agendaer). Der har været et ønske fra medlemmernes side om at holde nogle af frokostmøderne mere uformelt, så der er tid til vidensdeling – det prøver vi nu på.
Ved lønforhandling i januar 2018 fik vi forhandlet os frem til 1,8% i lønregulering og 1,1% ekstra i ferietillæg (fra tilpasningsforhandlingerne OK17). I januar 2019 blev den årlige lønforhandling for den samlede administrative gruppe afsluttet med et fint resultat: 1,9% i ren løn og dertil kommer 0,6% ekstra på feriegodtgørelsen, som nu er oppe på samlet 3,8%.
Samtidig med lønforhandlingerne har vi underskrevet en opdateret lønaftale. Det er værd at bemærke, at hvis vi som gruppe ikke er repræsenteret ved en tillidsrepræsentant, så er det suverænt arbejdsgiver, der fastsætter lønreguleringen. Dette er ikke noget nyt, men noget man bliver opmærksom på, når man nærlæser en sådan aftale.
Uddannelse
NZ Office har stadig meget fokus på uddannelse, således at vi er attraktive både internt og eksternt. Vi opfordrer til at søge uddannelse via selvvalgt uddannelse og håber, at flere vil søge via vores fælles pulje med Tek. og Lab, så vi også får del i disse penge. Vi har også udsendt en survey til alle administrative, som vi vil tage udgangspunkt i fremover. Her var et større ønske om afholdelse af gå hjem-møder, så det arbejder vi videre på sammen med People & Organisation.
Vi har samtidig opfordret vores medlemmer til at benytte Karrieretelefonen i HK, da de også kan hjælpe med forslag og sparring på individuel uddannelse og udvikling.
Et medlem har givet et interview om selvvalgt uddannelse i HK IMI-bladet, og her har vi også været synlige i NZ Office.
Fremtidens administrative medarbejder
Vi har haft tre deltagere med i et netværk omkring fremtidens administrative medarbejder. Her satte vi fokus på vores nuværende arbejdsopgaver, og hvordan vi forventer, de bliver i fremtiden, samt hvordan vi skal uddanne og udvikle os for at være attraktive.
Vi har deltaget i HK IMI’s elektroniske julekalender vedr. dette emne og efterfølgende fået indslaget lagt på Zymer TV. Vi har holdt et oplæg på HK it, medie & industri Hovedstadens generalforsamling i marts for over 300 tilhørere, og vi har medvirket i en artikel i IMI-bladet. Så her har vi også været virkelig synlige både mht. NZ Office, vores fag og NZ generelt.
Medlemmer
Vi har i høj grad fokus på vores medlemmer for at informere og hjælpe dem bedst muligt og høre, hvordan deres dagligdag fungerer i Novozymes-kulturen.
Alle medlemmer har mulighed for at tage en personlig snak med mig, og jeg har opfordret til at booke 1-2-1 frokostmøder, hvis der er noget, jeg bør vide. Dette er der en del, der har benyttet, og det sætter jeg stor pris på, da jeg dermed både kan sparre med medlemmer, give gode råd og vejledning samt lære dem og firmaet bedst muligt at kende.
Elever
Der har været stor fokus på vores elever, og dette vil vi rigtig gerne udbrede til resten af klubben/medlemmerne, når vi har ekstra ressourcer i bestyrelsen. Eleverne afholder frokostmøder (både alene og med NZ Office), og der er afholdt flere gå hjem-møder i samarbejde med Novo Nordisk-elever.
Vi har desuden afholdt en række elevkurser: ”Fagprøve vejledning” , ”LinkedIn – opbyg dit netværk”, ”CV/job-ansøgning”, ”Jobsamtale og lønforhandling” samt ”Avanceret Excel”.
Elevgruppefrokostmøder og gå hjem-møder er en stor inspirationskilde for resten af den administrative gruppe og kunne være rigtig godt at få videregivet og effektueret for os andre, så vi dermed kan dele viden og arrangere interessante kurser.
Tillidsrepræsentanten
Jeg har taget flere TR-uddannelser via HK i det forgangene år for at blive klædt endnu bedre på til forskellige tillidsrepræsentantopgaver. Herunder kurser i forhandling, mediation, kommunikation samt trivsel og arbejdsglæde.
Klubben har også være brugt som ”Rekrutteringshjælper” til et projekt, og i den forbindelse fik vi opfyldt tre personers ønsker om at prøve nye udfordringer internt i Novozymes.
Jeg bruger en del tid på forskellige møder, der er relevante for NZ Office, blandt andet med Fællesklubben, Vilkår-People & Organisation, Samarbejdsudvalg, TTA (”Tilbage til arbejde”), Uddannelse, Fritidsklubber mm. Det er vigtigt at deltage der, hvor vi kan få indflydelse og blive hørt som faggruppe.
NZ Office opfylder de nye krav, der stilles i persondataforordningen, og holder persondata arkiveret på it-systemer, som kun tillidsrepræsentanten har adgang til.
Vi har et rigtig godt samarbejde mellem tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant, hvor vi hjælper hinanden og deler viden. Vi afholder møder efter behov og deler viden via mails og HK-kurser.
Bestyrelsen
Vi er en meget aktiv bestyrelse, som har et supergodt samarbejde og rigtig mange bolde i luften. Vi håber på at få endnu flere med, så vi kan gøre det endnu bedre for alle vores medlemmer og administrative ”Zymere”.
Bestyrelsen afholder cirka to gange årligt et off-site strategimøde, således at vi kan planlægge kommende fokusområder. Bestyrelsen bliver i den forbindelse ”købt fri” af HK, så vi ikke skal bruge feriedag/flextid.
Jeg vil gerne takke hele bestyrelsen for det kæmpe stykke arbejde, der lægges i NZ Office.
Prioriteter for den kommende tid
I punktform lyder vores kommende fokusområder: fritidsforeninger, uddannelse/udvikling, elever – arrangementer, NZ Office frokostmøder/gå hjem-møder, studentermedhjælpere med administrative opgaver, flere medlemmer og god velkomst til nye administrative kolleger, nye lønforhandlinger, fremtidens medarbejder/ automatisering/robotisering – og meget, meget mere.
- Indberettet af tillidsrepræsentant Susanne Wendelbo Lindeløv