MitID virker ikke. Hvad gør jeg?
Hvis du prøver at logge ind med en Apple enhed, skal du først prøve at rydde din historik. Sådan gør du:
Gå ind i Indstillinger
Vælg Safari
Ryd historik – webstedsdata
Hvis det ikke hjælper, skal du kontakte supporten hos MitID, da HK desværre ikke kan hjælpe dig i den situation.
Få support hos MitID
Skal jeg altid logge ind med MitID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du lave din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge MitID?
Ja, det kan du godt.
Min HK-adgangskode virker ikke (er blevet låst)
Det er kun dig selv, der kan oprette en HK-adgangskode. Hvis din adgang er låst, skal du logge ind med MitID og herefter selv oprette din HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Jeg har glemt min HK-adgangskode
Log ind med MitID, hvorefter du kan oprette en ny HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Det er første gang, jeg logger på Mit HK
Så har du ikke en HK-adgangskode endnu. Du skal først logge ind med MitID, og herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Skal jeg altid logge ind med MitID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge mit MitID?
Ja, det kan du godt.
Jeg har tekniske problemer med at logge ind
Oplever du tekniske problemer med at logge ind, kan du ringe på: 4437 1563 i åbningstiden, som er 6.00-24.00
§ 1.
Formålet med HK’s Klagenævn er at give medlemmer af HK adgang til at få prøvet klager over sagsbehandlingen i HK og HK A-kasse af en uvildig instans, der ikke er lønnet af HK eller HK A-kasse eller valgt til HK’s centrale organer og dermed ikke direkte ansvarlig for HK’s arbejde.
§ 2.
Klagenævnsformanden, der vælges af HK’s hovedbestyrelse efter hver ordinær kongres, skal være en person, der ikke er medlem af HK.
Til at assistere Klagenævnets formand i sit arbejde stiller HK/Danmark den nødvendige sekretariatsbistand til rådighed for Klagenævnets formand.
§ 3.
Klagenævnet består ud over Klagenævnets formand af 7 medlemmer. Ingen af nævnets medlemmer må have sæde i en forbundssektorbestyrelse eller i hovedbestyrelsen og/eller være lønnet af HK. Medlemmerne af Klagenævnet skal være erhvervsaktive*.
§ 4.
Klagenævnets medlemmer udpeges af HK’s hovedbestyrelse således:
1. Forbundets forretningsudvalg indstiller en kandidat som Klagenævnets formand.
2. Hver afdeling indstiller mindst et medlem til Klagenævnet.
3. Hovedbestyrelsen vælger herefter Klagenævnets formand og 7 medlemmer til Klagenævnet blandt de indstillede kandidater, således at hver afdeling repræsenteres i Klagenævnet
§ 5.
Klagenævnet har til opgave at behandle:
1. Klager over konkrete sager i HK’s organisationsapparat, herunder klager over rådgivning og vejledning i HK eller HK A-kasse. Klager over afgørelser fra HK A-kasse kan ikke behandles af Klagenævnet, men behandles af det lovregulerede klagesystem for A-kassers afgørelser.
2. Klager over kurser og undervisning.
3. Klager over diskrimination.
4. Klagenævnet kan endvidere selv optage generelle forhold til undersøgelse.
§ 6.
Klagenævnet kan optage sager til behandling i henhold til disse regler.
§ 7.
Klagenævnet har ingen forpligtigelse til at behandle klager, der indgives mere end et år efter at en sag er afsluttet.
Klagenævnet kan kun tage en klage op til behandling, hvis den forinden har været forelagt og behandlet i det politiske organ, f.eks. afdelingsbestyrelse eller forbundssektorbestyrelse, der er politisk ansvarlig i den pågældende sag.
Modtager Klagenævnet sager, der ikke har været forelagt det ansvarlige politiske organ, skal Klagenævnet videresende sagen til den indklagede instans og samtidig underrette klageren om arbejdsgangen.
Afgørelser fra HK’s Klagenævn kan ikke ankes i HK systemet, men fratager ikke klageren retten til at rejse sagen ved domstolene.
§ 8
Som hovedregel vil medlemmet og den indklagede have mulighed for at fremkomme med 2 indlæg hver, hvortil der medsendes de dokumenter, som parten ønsker medtaget i sagen. Hvis formanden i særlige tilfælde vurderer, at det er nødvendigt, kan sekretariatet anmode om yderligere indlæg til sagen.
Såfremt medlemmet ikke svarer inden for den givne frist, når klagenævnssekretariatet udbeder sig bemærkninger til sagen, så vil sagen efter en påmindelse blive afsluttet uden afgørelse. Er det den indklagede, der ikke svarer, vil sagen efter en påmindelse blive afgjort uden svar fra denne.
Klagenævnsformanden kan efter en konkret vurdering optage sager til behandling.
I sager, hvor der indgås forlig mellem medlemmet og den indklagede om det forhold, som klagesagen vedrører, vil Klagenævnet afslutte klagesagen uden afgørelse.
Disse regler samt den forventede sagsbehandlingstid vil blive meddelt ved sagens begyndelse.
§ 9.
Klager over politiske afgørelser kan ikke behandles af Klagenævnet, men skal henvises til HK’s politiske forsamlinger:
1. afdelingsbestyrelse, forbundssektorbestyrelse, hovedbestyrelse, generalforsamling eller kongres.
2. klager over afgørelser i a-kassesager kan ikke tages op til behandling af Klagenævnet, men henvises til de regler, der er givet af Direktoratet for Arbejdsløshedsforsikring.
3. klager over medlemstilbud kan ikke tages op til behandling af Klagenævnet, men henvises til de regler, der gælder for branchen eller gældende lovgivning.
§ 10.
Klagenævnsformanden tager sammen med minimum 4 klagenævnsmedlemmer stilling til de enkelte klager. Der afholdes som udgangspunkt statusmøde hver 3. måned.
I tilfælde af stemmelighed er Klagenævnsformandens stemme udslagsgivende.
Klagenævnsformanden afgør, om en klage giver tilstrækkelig anledning til undersøgelser.
§ 11.
En gang årligt udsender Klagenævnet en beretning over de sager som Klagenævnet har behandlet.
Retningslinjerne er revideret og godkendt af HK/Danmarks hovedbestyrelse i december 2018
*Erhvervsaktiv defineres i HK som alle medlemmer, der ikke er pensionister eller efterlønsmodtagere uden arbejde.
Log ind med MitID
Du kan altid bruge dit MitID til at logge ind på HK.dk. Hvis det er første gang du logger ind, skal du altid bruge dit MitID