Afgørelser, opkrævninger og andre digitale breve til borgeren skal fremover gemmes til hverdagene.
Det har et enigt byråd i Hedensted Kommune besluttet efter et forslag fra Venstre.
Forslaget lyder, at kommunens forvaltning skal bestræbe sig på ikke at sende digital post ud til borgerne lige op til en weekend eller helligdag, hvor de ikke har mulighed for at kontakte kommunen eller deres sagsbehandlere for at få hjælp. Det skriver DK Nyt.
Teknikkens skyld
Diskussionen om e-post på skæve tidspunkter startede efter, at SF i januar foreslog, at borgere helt bør fritages for digital post fra kommunen og myndigheder om aftenen, i weekender og i ferier.
Partiets beskæftigelsesordfører Karsten Hønge har i februar spurgt Finansminister Nicolai Wammen (S) om, hvorvidt det er muligt at begrænse tidsrummet, som borgere modtager e-post i.
Ifølge Nicolai Wammen er det systemets tekniske indretning, der er skyld i, at borgere modtager post på skæve tidspunkter. Og derfor har Finansministeriet ikke på nuværende tidspunkt planer om at fastsætte nogle krav eller regler for, hvilket tidsrum det skal være tilladt for kommunen at sende digital post til borgerne i.
HK Kommunal har talt med Hedensted Kommunes digitaliseringskoordinator Jesper Overgaard om, hvordan de har tænkt sig, at undgå at den digitale post lander i borgernes e-boks på mærkelige tidspunkter.
- Vi ved det ikke endnu. Det er systemet, der gør det svært, så vi må undersøge, hvordan det kan lade sig gøre og om, der er nogle muligheder, som vi kan trække på, siger Jesper Overgaard.
Han kan heller ikke sige om, det nye forslag får betydning for de administrative medarbejders arbejdsgange.
- Det er for tidligt at melde noget ud nu, siger han