Linkedin

Husk at pleje dit netværk. Hav en opdateret profil på LinkedIn.

Vi har allesammen hørt det. Alligevel er vi rigtig mange, der nok har en profil på LinkedIn, men for langt de flestes vedkommende er profilen en, vi oprettede for år tilbage, og som vi så ellers ikke liiige har fået gjort så meget mere ved.

Men det er der al mulig grund til nu at sætte tid af til. Det mener i hvert fald Christian Sylvester, der siden 2004 har arbejdet med rekruttering på LinkedIn for virksomheder og personlig branding for privatpersoner og virksomheder.

I stedet for at håbe på at den rigtige kandidat sender en ansøgning afsted, går udviklingen i dag mod, at virksomheder i dag aktivt selv søger efter potentielle kandidater på LinkedIn. Virksomhederne vil hellere bruge tid på at se på 50 relevante kandidater end 500, siger Christian Sylvester.

Hvis du skal dukke op i den søgning, kræver det, at din profil indeholder de rigtige søgeord – for hvis ikke den nødvendige data er der, dukker du ganske enkelt ikke op i rekrutteringskonsulenternes søgninger.

Step by step-guide: Sådan søgeoptimerer du din Linkedin

start

Hvor skal jeg starte?

Når du går i gang med at opdatere din profil, skal du forholde dig til:

  • Hvor du er i dag? Hvilken faglighed har du – og hvilke kompetencer?
  • Hvor du gerne vil hen? Hvilken retning vil du gerne bevæge dig i? Hvis du fx gerne vil være leder, så skal man kunne se et ønske om den retning på din profil, ellers kan det være svært at komme med i søgninger til lederstillinger.
Vis mere
hvordan

Hvordan går jeg så konkret i gang?

Kort og godt handler det om at få dine kompetencer til at stå så tydeligt frem som muligt - og så skal de gøres søgbare. Derved kan rekrutteringskonsulenter koble de data, du har på din profil, med de nøgleord, som virksomheden leder efter.
  • Arbejd med at udfyld alle felter i din profil
  • Tænk i synonymer og brug flere varianter af de samme ord, som er vigtige for dig at kommunikere. Tænk fx over, hvilke ord man vil søge på på Google, hvis man skal kunne finde dig? Engang var en bogholder en bogholder, men i dag kaldes de også ofte regnskabsmedarbejder eller controller for bare at nævne et enkelt eksempel.
  • Personlige kompetencer er i denne her sammenhæng ligegyldige, så undlad at bruge tegn på det.
  • Overskrift: Beskriv dig selv ud fra en række sigende nøgleord (fagområde og kernekompetencer). Undlad at skrive i hele sætninger, så du ikke bruger for meget plads på ligegyldige fyldord.
  • Resumé og jobbeskrivelser: Her har du mere plads til at beskrive dine faglige kompetencer (ansvarsområder, opgaver og resultater). ’Kontoradministration indenfor det private område’ kan være mange ting, så synliggør - og gør det søgbart - hvilke projekter og opgaver du sidder med.
  • Kompetencer: Udfyld alle de relevante kompetencer, du kan komme i tanke om.  Det er en god mulighed for at få mange nøgleord ind på din profil. Du kan have op til 50 kompetencer.
  • Din lokation: Mange virksomheder søger ikke kun på kompetencer, men også efter en bestemt geografisk placering, så udfyld det område, du bor i (eller gerne vil arbejde i).
  • Sprog: Overvej, om det giver mening, at du har din profil på flere sprog. Mange større virksomheder har i dag deres rekrutteringsenheder i fx London, hvor de kun søger på engelsk. Derfor kan det være yderst relevant med en engelsk profil, selvom du kun søger job i Danmark.
Vis mere
visuelt

Hvad skal jeg ellers tænke over?

LinkedIn er gået fra udelukkende at være fokuseret på tekst til at være blevet mere visuel i lighed med andre sociale medier. Så tænk derfor også det visuelle ind - det gør oplevelsen af din profil meget federe. Desuden prioriterer LinkedIns algoritme profiler med billeder højere, så det vil også øge din synlighed. 
  • Du har to muligheder for at bruge billeder på LinkedIn:
  • Dit profilbillede, som selvfølgelig skal fremstå professionelt. 
  • Udnyt desuden muligheden for at personliggøre din profil yderligere med et coverfoto. Billedet skal illustrere drivkraften eller passionen i dit arbejde kogt ned i et billede. Det kan være et billede af personer, værdier, produkter eller øjeblikke af frugten af dit arbejde. Hvis du ikke kan finde på noget, så brug blot en anden farve end den standardblå - alene det vil gøre, at du skiller dig ud fra mængden.
  • Det er også muligt at lægge videoer op på din profil:
  • Det kan være en video, der præsenterer den virksomhed, du arbejder i nu. Mange virksomheder har sådan en video liggende på deres hjemmeside Det samme gælder fx uddannelsesinstitutioner. Hvis du selv har produceret video i forbindelse med dit arbejde, er det også oplagt at linke til den.
Vis mere
erfaring

Hvad med al den erfaring, jeg ikke har endnu?

Hvis du gerne vil i betragtning til fx en stilling som projektleder, behøver du ikke besidde en lignende stilling i dag for at komme i betragtning. Det vigtige er, at dit ønske om at rykke dig i den retning fremgår af din profil:
  • Meld dig ind i forskellige grupper indenfor det felt, du gerne vil bevæge dig henimod. På den måde viser du, at du har interessen
  • Det kan også være, at du gennem frivillige aktiviteter kan vise, at du har projektleder-egenskaber
  • Du har taget relevante kurser
  • Eller læst spændende bøger om emnet, som du kan linke til i et opslag
Vis mere
profil

Hvordan skiller jeg mig ud fra mængden?

Det er oftest kombinationen af forskellige kompetencer, som en virksomhed reagerer på. Når rekrutteringskonsulenter søger på LinkedIn, lægger de måske 10 kriterier ind i deres søgestreng, og det er først, når alle kriterierne bonner ud, at de begynder at se nærmere på profilen. 

Der findes masser af administrative medarbejdere, men det er kombinationen af blandt andet uddannelse, branche, kompetencer, sprog og geografi, der gør netop dig særlig interessant. Når folk spørger, hvad der er vigtigst på LinkedIn, er svaret derfor også ”det hele”.

Du kan desuden vise rekrutteringskonsulenter, at du er interesseret i nyt arbejde, via funktionen ’interesseret i’ øverst på din profil.
Vis mere
Netværk

Hvilken betydning har netværket?

De grupper og personer, du følger, er med til at vise din relevans i forhold til specifikke brancher, samtidig har dit antal af forbindelser også betydning for, hvor langt du ”når ud”. LinkedIn er bygget op som et edderkoppespind, hvor man kun kan se de tre første led - jo flere kontakter, du har - og jo flere kontakter, dine kontakter har, desto flere vil simpelthen kunne se din profil. Så skab forbindelse med folk fra din branche, men også fx de andre medlemmer i forældrebestyrelsen eller fodboldklubben. Det kan godt være, at I arbejder med vidt forskellige ting, men de har måske en kusine, der ikke gør.

Aktivitet er desuden noget, LinkedIns algoritmer vægter højt. Så der er al mulig grund til at like, dele og ’connecte’ - og derved komme helt frem forrest i søgningerne (og ikke er gemt væk på side 100).
Vis mere
undgå

Og så til sidst - hvad skal jeg undgå at gøre?                         

  • Skriv ikke i 3. person, det virker kunstigt. Brug i stedet jeg-form.
  • Slå notifikationer fra, så ikke du spammer dit netværk med alt muligt irrelevant. Det gør du ved at klikke på ’privatliv og indstillinger’ i din profil, så ’synlighed’, hvor du under ’synlighed for din aktivitet på LinkedIn’ vælger ’del profilopdateringer med dit netværk’.
  • Brug neutrale billeder (klæd dig ift. det job, du søger)
  • Undgå stavefejl (LinkedIns stavekontrol er elendig, så kopier det evt. over i Word)
  • Lad være at bruge forkortelser og arbejdsplads-lingo, ingen uden for dit faglige felt kender
Vis mere