
- Vi tror, vi skal skabe venskaber og være underholdende på jobbet for at høste anerkendelse. Men vi kan sagtens få anerkendelse for det, vi kan, samtidig med, at vi holder en professionel distance, mener Alexa Peary, som er executive coach og karriererådgiver.
Man skulle tro, at en svær relation til chefen er den værste. Men faktisk er en for tæt relation lige så slem. Det mener Alexa Peary, som er executive coach og karriererådgiver med over 20 års erfaring. Hun mener, vi skal blive bedre til at skelne mellem professionelt, personligt og privat i medarbejder-chef-relationen:
"Du kan godt gå på arbejde – uden at tage hele dit liv med på job. Du er der, fordi du har en kontrakt. Den kræver din professionelle side. Det personlige kan du tage med ud til kaffemaskinen. Men det private skal du være meget påpasselig med at tage med ind til chefen".
TJEK Selv EFTER
HVORDAN ER DIN RELATION TIL CHEFEN?
Professionel?
Relationen til din chef er professionel, når du viser dig selv, dine holdninger og værdier, men i en professionel kontekst.
Til medarbejderudviklingssamtalen (MUS) taler du om dine opgaver, ambitioner og videreuddannelse.
Det er en fejl at tro, at professionelle relationer er kolde eller falske. Det er de slet ikke. Når du er professionel med din chef, er relationen med integritet og sund distance. Den professionelle relation er typisk den, du oplever, når du får en ny chef. Senere hen kan det udvikle sig til en mere personlig relation, hvis I oplever at have kemi sammen.
Personlig?
Relationen til din chef er personlig, når du i højere grad taler om hele dit liv og viser flere sider af dig selv.
Til medarbejderudviklingssamtalen (MUS) nævner du din drøm om at bo i Nepal og starte et børnehjem.
I den personlige relation er der stadig langt til den private relation. Den personlige relation er nemlig også en relation med integritet og sund distance. Det er dog i den personlige relation, at du kan komme til at mærke, at det er lettere at slække på professionalismen og blive mere personlig - end det er at gå den anden vej.
Privat?
Relationen til din chef er privat, når du kan slappe af, vise følelser og have dybe, fortrolige samtaler.
Til medarbejderudviklingssamtalen (MUS) taler du om din dysfunktionelle barndom, der gør, at du tager lykkepiller.
I den private relation føler du dig så tæt på og tryg ved chefen, at du så at sige kan blive fuld, smide med porcelænet eller vende vrangen ud på dig selv på jobbet. Noget, der normalt ikke hører til i en professionel relation. Men på trods af den private relation vil du stadig opleve, at chefen skal træffe alle slags beslutninger – også de ubehagelige. Du kan også opleve, at det kan give mere støj end arbejdsglæde på arbejdspladsen, hvis du er for privat med chefen.
Undgå at give chefen ammunition
Du står heller ikke nødvendigvis stærkere, fordi du ”altid har haft det rigtig godt med chefen”. Den private relation kan nemlig sagtens fungere uproblematisk indtil den dag, der skal ske forandringer på arbejdspladsen, forklarer Alexa Peary:
- Chefen er ikke kun chef, når det går godt. Der er altid et ikke-ligeværdigt magtforhold. Det bliver tydeligt, når chefen skal tage svære beslutninger, siger hun og fortsætter:
- Alles øjne følger sådan en relation. Det går ud over dynamikken, når én træder ud af fællesskabet. Det er ”’no go”. Alexa Peary, executive coach og karriererådgiver.
- Når der er konflikter, eller der skal spares, kan de private ting, lederen ved om dig, komme i spil. I en fyringsrunde eller en konfliktfyldt situation kan det blive brugt imod dig, at chefen ved, at du fx er i en livskrise derhjemme.
3 TIPS TIL AT BLIVE MINDRE PRIVAT MED CHEFEN
Har du en for privat relation til chefen, kan det godt lade sig gøre at ændre den:
1. Husk, at du altid har ret til at trække dig, hvis du som medarbejder fortryder en for privat relation til din chef.
2. Fortæl din chef, at I har haft det rigtig hyggeligt, men at du kan mærke, at det vil være bedre med lidt mere distance.
3. Vær konkret og fortæl chefen, at du fremover vil opføre dig sådan og sådan, og at det alene er for at trække dig lidt - ikke fordi, du ikke kan lide vedkommende.
Rædselsfuld stemning
Det er ikke kun for din egen skyld, at du skal holde en professionel distance. Det er også for fællesskabets skyld:
- Når en chef bruger mere tid på én medarbejder og ofte ses grine sammen med vedkommende, så giver det anledning til syrlige bemærkninger, jalousi og mistanker om forfordeling. Alles øjne følger sådan en relation. Det går ud over dynamikken, når én træder ud af fællesskabet. Det er ”’no go”, påpeger Alexa Peary og forklarer, at man desuden er ekstra sårbar den dag, chefen skifter job, og der kommer en ny:
- Så står man pludselig meget alene. For de andre ved godt, at man har meldt sig ud af sammenholdet under den gamle chef.
Gode råd
5 GODE RÅD TIL EN SUND RELATION MED DIN CHEF
Her får du Alexa Pearys (executive coach og karriererådgiver) gode råd til at bevare en sund relation til din chef.
- Vær professionel
Af de tre relationer, du kan vælge, bør du som hovedregel vælge den professionelle. Alternativt den personlige, hvis du føler dig tryg ved det.
- Hold dig fra de private relationer
Selv om du føler dig sikker, netop fordi du er privat med chefen, kan du faktisk være mere udsat, når der skal tages svære beslutninger, fordi chefen kender dine svagheder bedre.
- Koncentrer dig om opgaven
Du får penge for at løse dine opgaver. Ikke for at være venner med chefen. Brug din tid på det, jobbet drejer sig om, og lad det andet være støj. Vær lidt kælderkold, når du går på arbejde.
- Støt chefen i at opnå resultater
Vil du gerne have et godt forhold til chefen, så støt vedkommende i det, som han eller hun selv bliver vurderet på. Hvis chefen skal opnå høj kundetilfredshed, så støt arbejdet mod det mål og bliv en skattet medarbejder på den måde.
- Vær ærlig
Og gerne konstruktivt kritisk. Det bør aldrig ødelægge dit gode forhold til chefen. Kan din chef ikke tåle det, skal du overveje at finde dig et andet job. Men det er ofte mere okay, end mange tror, at sige sin ærlige mening højt.