- Kan du fremlægge løsninger frem for problemer for din leder, står du generelt stærkere, siger karrierevejleder Marianne Bækbøl. Foto: Lisbeth Holten
Hvorfor hører han aldrig, hvad jeg siger? Hvorfor træffer han beslutninger om mine opgaver uden at spørge mig først? Han aner ikke, hvad jeg laver! Jeg har længe sagt, at der er problemer med Anna, hvorfor gør han ikke noget?
Frustrationerne var mange, dengang Marianne Bækbøl arbejdede som socialrådgiver. Og spekulation og ærgrelser over chefen fyldte ikke bare de vågne timer, men huggede efterhånden også nattesøvnen.
- På et tidspunkt satte jeg mig for at forsøge en alternativ tilgang til samarbejdet med min chef: Jeg ville selv komme med løsningsforslag. Og jeg ville flytte fokus fra mig selv og mine følelser til opgaverne. De to ting er de bedste, jeg har gjort i mit arbejdsliv, siger Marianne Bækbøl, der er forfatter til håndbogen ”Gi' dig selv en god chef - Sådan kan du forbedre relationen til din leder”.
Gå efter løsninger
I dag arbejder hun som karriererådgiver og har med udgangspunkt i egne erfaringer og andres historier udviklet en konkret samtalemodel til bedre samarbejde og kommunikation.
- I mit job møder jeg dagligt veluddannede, dygtige mennesker, der af frygt for at vende chefen imod sig, eller ligefrem blive fyret, ikke tør sige til og fra. De oplever sig selv som nederst i hierarkiet og føler ikke, at deres leder lytter til dem. Derfor er mit budskab i bogen, at du bliver nødt til at erkende, at chefen dybest set ikke har brug for dine problemer, men for din hjælp til at løse dem, siger Marianne Bækbøl.
Målet er derfor heller ikke at ændre chefens personlighed, men at ændre chefens adfærd ved selv at ændre adfærd og levere svar frem for problemer. Og derfor er det helt nødvendigt, at man før samtalen sætter tid af til træning og mentalt ”afgifter” sig selv for negative tanker og følelser, der kan blokere for den saglige og løsningsorienterede dialog.
Eller som Marianne Bækbøl udtrykker det:
- Kan du fremlægge løsninger frem for problemer, står du generelt stærkere. Men dine godt gennemtænkte forslag kommer ikke af sig selv. Du er nødt til at sætte tid af til refleksioner - før du booker et møde med chefen.