Jakob
Jakob Rachmanski, Adfærdsrådgiver hos rådgivningsvirksomheden Remarkability.

 

De fleste af os kender nok følelsen af at stå i en lufthavn med udsigt over et landskab af mennesker og kufferter, der snegler sig afsted i alenlange køer. Eller følelsen af at være tæt på at misse næste fly, fordi der lige var en tågebanke i vejen.

Stressmomenter er der mange af i en lufthavn. Og selv om de fleste fly letter til tiden uden problemer, kan det føles, som om der er meget på spil, når vi rejser.

Ifølge adfærdsrådgiver Jakob Rachmanski, der er specialist i forbrugeradfærd, er der flere forklaringer på, hvorfor lufthavnspersonale ofte må lægge ører til sure rejsende, der overfuser dem med verbale tæsk. For der er flere mekanismer i spil, når vi står med kufferten i hånden og skal nå et fly, som kan få det værste frem i selv den bedste.

- Overordnet har sociale normer stor betydning for, hvordan vi opfører os. De gør, at vi for eksempel ikke råber ad fremmede eller opfører os upassende på anden vis. For nogle er det en uvant situation at skulle rejse, og når noget er uvant, kan vi godt komme til at handle kontraproduktivt. Det gælder også, selv om vi ikke er stressede eller rent faktisk har god tid. Når vi rejser, kan økonomiske normer også spille ind, da vi jo har købt og betalt for en rejse, som vi har set frem til, forklarer han.

Licens til at være et røvhul

Inden for adfærdsforskning taler man om moralsk licens. Kort fortalt går det ud på, at man retfærdiggør opførsel med handlinger, man har udført tidligere.

- Det handler i bund og grund om vores selvopfattelse. Du retfærdiggør en dadelværdig handling, fordi du tidligere har gjort noget rosværdigt. Hvis du spiser økologisk og klimabevidst hele ugen, så er det nemmere at retfærdiggøre at spise en stor fed bøf lørdag aften, forklarer Jakob Rachmanski.

Tilsvarende kan det, at du har betalt for en ydelse, give oplevelsen af at opnå særlige rettigheder. Det gælder også ved flyrejser. Det er den mekanisme, vi ser, når folk hidser sig op i lufthavnen.

Normalt går det ud over vores selvopfattelse, når vi skælder ud. Men fordi man har købt og betalt flybilletten, har man så at sige også købt retten til at brokke sig, når alt ikke kører på skinner - også selv om det bryder de sociale normer, forklarer Jakob Rachmanski.

Min tid er vigtigere end din

Jakob Rachmanski understreger, at det ikke kun handler om at føle, ”at man har krav på noget”. Som mennesker har vi nemlig også en tendens til at føle, at vores egen tid er vigtigere end andres, og når man rejser, er tid en afgørende faktor, da der er en tidsplan, som skal overholdes.

Min tid er simpelthen vigtigere end din. Det ses i mange situationer. Ikke kun, når vi rejser, men for eksempel også i vores arbejdsliv, hvor vi i nogle situationer føler os vigtigere end vores omgivelser. Og vi overbeviser os selv om, at vi har en rigtig god grund til at gøre, som vi gør, hvilket for eksempel kan være at skælde ud på andre.

Jakob Rachmanski forklarer det som en mekanisme, vi alle besidder i større eller mindre grad. Når andre gør noget forkert, så tilskriver vi det nogle negative træk ved deres personlighed, hvorimod når vi selv gør noget forkert, så er vi gode til at finde forklaringer på det.

Det er ligesom, når vi færdes i trafikken. Når andre ikke kan finde ud af at flette ind, så er de nogle idioter, der ikke kender trafikreglerne. Men når vi selv ikke overholder flettereglen, så er vi gode til at finde en undskyldning for, hvorfor vi ikke flettede ind korrekt.

Mere menneskelighed

Når vi lader vores vrede gå ud over fremmede, kan det også skyldes, at vi ikke ser dem som mennesker.

Vi har lettere ved at svine en person til, hvis vi ikke regner vedkommende for at være et menneske, og blot ser ham eller hende som en ansigtsløs repræsentant for et flyselskab, der er i færd med at gøre rejsen mere besværlig for os. Når vi derimod ser folk som hele mennesker, så har vi en tendens til at sænke paraderne. Hvis man på en eller anden måde kan vise mere tydeligt, at lufthavnspersonalet blot er mennesker med familie, fritidsinteresser og følelser på lige fod med alle andre, så bliver det sværere at skælde ud på dem, lyder det fra Jakob Rachmanski.