Mand, der skifter ble på baby

En forklaring på dette er vores meget kønsopdelte arbejdsmarked.

Kvindefag – typisk inden for sundhed og omsorg – er lavtlønnede. Samtidig er mulighederne for at avancere og dermed opnå en højere løn begrænsede. Det betyder, at kvinderne lønmæssigt halter efter mændene, både i arbejdslivet og når de går på pension.

Skilsmisse er dyrt – ikke mindst for mor

En anden forklaring er, at hvor det kan være svært for kvinder at få topposter i erhvervslivet, kan de i mange familier bryste sig med at være udnævnt til familiens omsorgsdirektør.

Men der er ingen penge i omsorg, hverken på arbejdsmarkedet eller i familien. Bevares – penge er ikke alt, og for mange unge kvinder og mødre er det et bevidst valg at satse på andre værdier end karriere.

Disse valg giver da heller ikke nødvendigvis anledning til økonomisk smalhals, så længe mor og far er fælles om de månedlige udgifter.

Men det kan give store udfordringer for kvinden, hvis forholdet ender med skilsmisse. I 2019 var dette tal historisk lavt med ’kun’ 10.500 forliste ægteskaber – svarende til en skilsmisseprocent på 35.

Når par bliver skilt, kompenseres kvinden ikke for den manglende lønudvikling og pensionsindbetaling, mens hun har taget sig af børnene.

Barslen skal deles

Vi skal have kvinder til at afgive en langt større del af barslen til mænd. Det er nøglen til at opnå større ligestilling på vores arbejdsmarked, at det ikke kun er kvinderne, der karrieremæssigt sættes på standby, når familien udvides.

Det undrer mig, at det ikke er sket for længst. En stigende andel af de nybagte fædre vil gerne have barsel, og der er ingen undersøgelser, der fastslår, at mor er en bedre forælder end far. Er det i virkeligheden kvinderne selv, der skubber far i baggrunden?

Kvinders livsløn er for lav

Jeg vil opfordre unge kvinder – og familier – til at tænke på livsløn, når de lægger rammerne for deres fremtid. Når kvinder vælger uddannelse, skal de kigge på løn og lønudvikling i den branche, de vælger. Hvis lønnen er lav, er pensionsopsparingen det også. Det giver sig selv. Og hvis kvinden samtidig sætter sig tungt på barslen – eller barslerne – vil hendes livsløn ende på et væsentligt lavere niveau end mandens.

Der skal smør på brødet hele livet – også når børnene er fløjet fra reden, og arbejdslivet er slut. Vi kan ikke leve uden omsorg, men vi kan heller ikke leve af omsorg.

Kvindernes internationale kampdag

I HK Sjælland ligger kønsligestilling os meget på sinde hver dag, hele året. Men vi glæder os til at tage del i debatten 8. marts, hvor hele verden fokuserer på lige muligheder mellem kønnene.

Får DU lige løn for lige arbejde? Prøv HK’s Ligelønsberegner