Mand i køkkenet med et lille barn på armen hilser på moderen, som er pænt klædt på og har en taske i hånden

Et af de seneste bidrag til ligestillingsdebatten er World Economic Forums rapport om den globale ligestilling. Den viser, at Danmark rangerer som nr. 102 ud af 153 lande, hvad angår 'kvinder i lederroller'. Vi kalder os et moderne samfund. Jeg synes, det er pinligt.

Danmark er nr. 14 i opgørelsen over den samlede globale ligestilling – langt væk fra de øvrige nordiske lande. Island, Norge, Finland og Sverige indtager de første 4 pladser. Det MÅ vi kunne gøre bedre, og det er på høje tid, at vi for alvor sætter ind. Jeg ser 2 oplagte muligheder.

Far på barsel

Vi skal have fædre til at tage del i barsels- og forældreorlov. Kvinderne kan ikke vente på, at politikere og arbejdsgivere løser problemet. Vi skal selv tage ansvar. Vi kvinder skal holde op med at tro, at vi alene kan passe vores børn. Vi skal gøre plads til – og stille krav om – at også børnenes fædre kan få fuld andel i barsel- og forældreorlov. Hvorfor ikke dele lige?

Fædre er lige så gode forældre som mødre, og glæden over at kunne dele orloven lige mellem forældrene bliver dobbelt, når vi kommer til at se effekten: at mødrenes mulighed for avancement øges ved, at forældrene deler orloven lige. Og at fædrene i øvrigt oplever et tættere bånd med deres børn.

En anden positiv effekt af delt barsel- og forældreorlov er, at kvinder kan opnå den samme livsløn og pensionsopsparing som deres mandlige kolleger.

Kvoter for kvinder i ledelse er nødvendigt

En anden vej mod ligestilling er at indføre kvoter for flere kvinder i lederstillinger. Det har jeg selv og mange andre længe talt imod. Jeg vil meget hellere have, at virksomhederne ansætter de bedst kvalificerede uanset køn. Men det sker bare ikke.

Andre lande har gode erfaringer med kvoter for kvinder i ledende stillinger, og det skal vi lære af i Danmark – selvom jeg ville ønske, at det ikke var nødvendigt.

Kvalifikationerne og kompetencerne er der, men kvinder får ikke en chance for at vise deres værd som ledere, når de nærmest pr. automatik henvises til de lavere pladser i hierarkiet – blandt andet pga. en ulige fordeling af barsels- og forældreorlov.

Så ja tak, vi må have indført kvoter for kvindelig repræsentation i bestyrelser og på ledelsesgangene.