16. oktober 2015

Om den lille mand der slagtes og kvinden der pludselig er fattig

Det kan ikke passe, at vi ikke har råd til at tage hånd om de af vores medborgere, som pludselig står med et behov. Kan vi ikke gøre det lidt bedre?

Forleden aften sad jeg og så TV Syd-nyheder, da et kendt ansigt dukkede op på skærmen. En bekendt, som jeg har siddet i skolebestyrelse med, og som har haft børn i samme klasse i grundskolen, som vi har haft. Hendes mand har jeg kendt ”altid”. Hans forældre havde en gård på egnen, og den overtog mine bekendte for mange år siden. En pæn stor gård, som altid har virket veldrevet og velholdt.

Dette er selvfølgelig en subjektiv vurdering – jeg ved intet om landbrug. Årsagen til deres optræden på TV var, at gården var tvangssolgt af banken, og at de nu var i gang med at pakke 30 års familieliv ned i flyttekasser.

Urimeligt? Jeg synes det, når vi lige har hørt en historie om en anden landmand på egnen, som har fået eftergivet 100 millioner kroner af sit pengeinstitut. Han skyldte så meget væk, at banken ikke så anden udvej, men den lille mand slagter man bare.
Som Margrethe Vestager udtrykte det: Sådan er det jo.

Kontingentet betalt – dækningen halveret
Samme dag var der en historie om en kvinde, der var faldet ud af dagpengesystemet. Hun fik ingen hjælp overhovedet, fordi hendes mand tjener for meget. Hun har betalt til en ordning, som blev voldsomt forringet af Venstre og Dansk Folkeparti i forening, og er nu pludselig ”fattig”.

Ikke fattig, som vi ser det i flygtningelejre fra Mellemøsten, men i forhold til os andre. Hendes børn kan ikke gå til sport, og tøjindkøb til børnene skal planlægges som fødselsdagsgaver eller julegaver etc.
Urimeligt? Jeg synes det. Hun har forsøgt at forsikre sig mod den slags hændelser, hun har betalt sit kontingent, men pludselig halveres dækningen.

Kan vi ikke gøre det lidt bedre?
Jeg synes, at vi - med Poul Nyrup Rasmussens ord - burde kunne gøre det lidt bedre. Det kan ikke passe, at vi ikke har råd til at tage hånd om de af vores medborgere, som pludselig står med et behov. Vi skal passe på, at det velfærdssamfund, vi kender og holder af, ikke udfordres unødigt.
Vi skal også passe på, at sparehensyn og rationaliseringer ikke splitter vores samfund helt til atomer.

Sidst Venstre havde regeringsmagten, havde vi den største centraliseringsbølge i Danmarks historie. Nu ser det ud til, at de sidste af de små sygehuse og decentrale institutioner bliver lukket. Er det den vej, vi ønsker at gå?

Politik Dagpenge

Anja Schmidt

22 oktober 2015 15.15

Det der med landbruget er mere kompliceret end "når man ikke har forstand på landbrug".
En gæld på 100 mio. er ikke helt usædvanligt på en større gård. Problemet opstår, når landmanden p.g.a. faldende priser, halvering af jordens værdi o.s.v. ikke kan forrente det lånte. Men der er ingen andre, der kan låne et så stort beløb til at købe gården. Kreditinstitutterne mindsker deres tab ved at eftergive gæld ned til et niveau, hvor det er realistisk muligt i hvert fald at forrente gælden. Det er ikke en dans på roser at skylde hverken 100 mio. eller 20 mio. væk fordi forudsætningerne ændrer sig.
De fleste andre produktionsvirksomheder kan slukke for kontakten og holde op med at producere i dårlige tider og gå i gang igen med kort tids varsel, når priserne bliver bedre. Landmanden kan ikke bare sælge 300 køer eller 300 hektar jord en overgang og så købe nogle nye, når priserne stiger. Det er jo ikke sådan, at alle byrder bliver løftet fra ens skuldre fordi man får eftergivet noget gæld. Det er jo ikke sådan, at man pludselig ikke skylder nogen noget.
Hvad er en "pænt stor gård"? Du kender ikke økonomien nogen af stederne. Hvad er "velholdt"? Er det nyslået græsplæne og maling, der ikke skaller af (endnu)? Har du set stalden? Er det grise, hvor landmanden ikke har råd til at bygge nyt for at leve op til nye regler?
Er gården lidt mindre, kan den måske stadig sælges og landmanden kan nøjes med at tabe et par millioner, som man så skal betale af på resten af sine dage. Og kreditorerne kan få de fleste af deres penge.

Når gården skal sælges, skal man flytte hele sit gamle liv, men den del ville ikke være nemmere, fordi man er et større landbrug.

Ole Kjær - HK fagforening

Ole Kjær

Afdelingsformand

HK Sydjylland

Jeg skriver om det, der har betydning for vores medlemmers tilværelse og arbejdsliv. Især har jeg fokus på uddannelse, både i bred forstand og specifikt erhvervsskoler og akademier i Sydjylland. Jeg er også optaget af beskæftigelsespolitik. Jeg ser arbejde som noget, vi ikke kun gør for arbejdets og for pengenes skyld - men også fordi arbejde giver identitet.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed